Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Att samverkan upplevs som
något mer omfattande i mindre städer/orter var något som vi även kunde identifiera i fallstudierna. Flera av de mindre kommunerna i fallstudierna framhöll närheten mellan funktioner och verksamheter som en viktig faktor för att ett tätt samarbete kunde upprätthållas och utvecklas. Vår bedömning är att de större kommunernas tycktes ha ett något större avstånd mellan olika verksamheter och därmed inte lika naturliga samverkansytor. 2.2 Samverkans innehåll Vilka områden finns i dagens samverkan? I detta avsnitt redovisas vad den befintliga samverkan innehåller. Innehållet är uppdelat efter områden som rör organisation och planering samt undervisning. I avsnittet redogörs också för hur den frivilliga undervisningen är upplagd utifrån tid och plats. Låg samverkan kring strategisk dialog Den samverkan som idag finns mellan skola och kulturskola antar flera olika former och innebär olika aktiviteter. Här finns aktiviteter som berör den konkreta undervisningen, men också samarbetsformer som berör en mer övergripande organisering och planering mellan aktörerna. När det kommer till den samverkan som sker kring organisation och planering kan vi se att innehållet framförallt rör följande delar. Diagram 6. Vilken typ av samverkan förekommer mellan skola och kulturskola som rör organisation och planering? Frågan ställdes till samtliga tre respondentgrupper. Flera svarsalternativ kunde väljas. Gemensamma arbetslag med pedagoger från kulturskolan och skolan Inget av ovanstående Vet ej Samverkan vid rekrytering av pedagoger/lärare Gemensam skolledning för kulturskola-skola Samverkan kring lokalplanering/schemaläggning Resurssamverkan kring gemensamma kulturprojekt Samverkan kring verksamhetsplanering Samverkan vid planering av lärarnas tjänstgöring Annat 0 10 3 9 8 15 16 16 32 36 41 54 20 30 40 50 60 En stor del av det gemensamma arbetet med att organisera och planera verksamheterna går ut på att samverka kring lokaler och schemaläggning. Totalt 54 procent anger att samverkan täcker detta område, i högre utsträckning bland kulturskolchefer (62 procent) och kommunal administration (62 procent) än bland grundskolerektorer (29 procent). För kulturskolans del skulle detta kunna bero på ett återkommande behov av att hitta praktiska lösningar för att ge fysiskt och tidsmässigt utrymme för elevers kulturskoleundervisning. Ytterligare en vanlig anledning till samverkan är de gemensamma kulturprojekt som finns mellan skola och kulturskola, där resurser behöver samordnas och koordineras. Omkring 41 procent anger detta område, en högre andel kommunal administration (66 procent) än kulturskolechefer och grundskolerektorer (41 procent resp. 30 procent). 12/56