Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan såväl skolans som kulturs
kolans verksamhetsfokus och brist på långsiktig gemensam planering som hinder för samverkan. Den kommunala sidan lyfter samtidigt bilden att en stärkt samverkan skulle gynna båda verksamheterna. En stor majoritet anser att samverkan behöver utvecklas Att det finns hinder som behöver hanteras visar sig också när respondenterna får bedöma utvecklingsbehovet för samverkan. Nästan 80 procent av samtliga respondenter anger att samverkan mellan skola och kulturskola bör utvecklas. Diagram 18. Bör samverkan mellan skola och kulturskola utvecklas? Frågan ställdes till samtliga tre respondentgrupper. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 Ja Total Kulturskolechefer Grundskolerektorer Kommunal administration I diagram 18 framgår att kulturskolecheferna i något högre utsträckning (87 procent) ser utvecklingsbehov jämfört med grundskolerektorer (64 procent) och kommunal administration (72 procent). En högre andel grundskolerektorer har svarat ”vet ej” på frågan, något som skulle kunna ha att göra med att dessa i högre grad är osäkra på utvecklingsbehovet eller inte har tillräckligt god bild om den befintliga samverkan för att kunna bedöma behov av utveckling. Respondenterna fick i en efterföljande öppen fråga resonera om på vilket sätt de ser att samverkan bör utvecklas. Här anger många kulturskolechefer att behov av utveckling berör inställningen till kulturskolan och att kulturskolan i högre utsträckning bör ses som en viktig resurs till skolan. Flera uttrycker också behov av att skola och kulturskola i högre grad arbetar utifrån gemensamma målsättningar och nära varandras verksamheter. Flera kulturskolechefer nämner även strukturer och rutiner för samverkan, bland annat för dialog och kommunikation. ”Att man i ännu högre grad ser kulturskolan som en resurs.” ”Att kulturskolan får fasta lokaler på skolorna och blir både synlig och nära barn/föräldrar.” Nej Vet ej 87 79 72 64 28 13 6 8 4 15 9 16 26/56 Procent