Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Genomförandebeskrivning e
nkätundersökning I uppdragets andra fas genomfördes en mer omfattande enkätundersökning som skickades ut via epost. Syftet med undersökningen var att få en bredare bild av om/hur samverkan fungerar mellan skola och kulturskola. Målgrupper för enkätundersökningen var: • Grundskolerektorer • Kulturskolechefer • Kommunal administration i form av chefer inom utbildningsförvaltning i kommuner8 Undersökningen var avgränsad till att endast omfatta kommunala skolor. Privata skolor/friskolor omfattades inte av enkätundersökningen. Urval och register till undersökningens målgrupper togs fram av Kulturrådet med stöd av SKR. Urvalsfilen har därefter bearbetats av Governo genom komplettering av epostadresser och komplettering med information om kommunens indelning utifrån SKR:s kommungruppsindelning9 . Enkätformuläret har tagits fram av Governo i samverkan med Kulturrådet. Samråd har skett med SKR enligt förordning om statliga myndigheters inhämtande av uppgifter10 . Utgångspunkten för frågeställningarna var behovet av att få en uppdaterad kunskapsbild och förståelse kring samverkan, samt att nå en djupare förståelse för de resultat och frågeställningar som uppkom i fallstudierna. Dessutom har hänsyn tagits till SKR:s undersökning från 2016 där vi, i den mån det har varit möjligt, har anpassat frågorna för möjlighet till jämförbarhet mellan åren11 . En viktig utgångspunkt i denna undersökning har varit att kunna ställa vissa frågor till alla tre målgrupper – grundskolerektorer, kulturskolechefer och kommunal administration – i syfte att kunna jämföra svaren mellan grupperna. Några frågor har endast ställts till en viss grupp då det bedömts relevant. Enkätformuläret innehöll följande övergripande frågeområden (se frågorna i bilaga): • Samverkans utformning idag. Finns någon samverkan idag, och om det inte gör det, vad är då anledningen? Vilka skolformer är inkluderade i den samverkan som finns? • Samverkans innehåll. Vilken form av samverkan finns rörande organisering och planering resp. undervisning? • Formalisering av samverkan. Har samverkan formaliserats i någon form, t.ex. genom avtal/ regleringar eller andra former av överenskommelser? • Syfte och förutsättningar med samverkan. Vilka faktorer är viktiga för att skapa förutsättningar för samverkan, och vilka är de viktigaste syftena? 8. Gruppen ”Kommunal administration” syftar till att fånga ett övergripande kommunalt perspektiv på samverkansfrågan. 9. Skr.se/tjanster/kommunerochregioner/faktakommunerochregioner/kommungruppsindelning.2051.html 10. Enligt förordning (1982:668) om statliga myndigheters inhämtande av uppgifter från näringsidkare och kommuner. 11. SKR 2016: Samverkan mellan skola och kulturskola – resultat från enkätundersökning hos landets kulturskolor. 38/56