Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Skolans lokaler är en van
lig samverkansyta, där kulturskolan gör besök i skolorna för att visa sin verksamhet (80 procent) eller för frivillig undervisning (77 procent). Andra vanliga samverkansformer för undervisning handlar om att kulturskolan medverkar vid kulturprojekt eller särskilda satsningar i skolan (65 procent) och att kulturskolans elever genomför konserter/föreställningar för skolans övriga elever (64 procent). Utifrån de två frågorna som rör samverkans innehåll som presenteras i diagram 6 och 7 framkommer en bild av att det är mer vanligt med samverkan rörande undervisning än samverkan rörande organisation och planering. Generellt sett anger en totalt högre andel av respondenterna att det förekommer olika former av samverkan rörande undervisning än organisation och planering. Kulturskolan har många olika initiativ som bygger på att verksamheten är närvarande i skolan. Det förutsätter att kulturskolan upprätthåller en god dialog med grundskolerektorer och lärare – något som ställer krav på såväl en god personkemi som anpassningsförmåga från bägge parter. Utifrån fallstudierna ser vi att detta inte alltid är enkelt. Delvis utifrån att vissa skolor är restriktiva med att låta elever lämna skolans lektioner för frivillig kulturskoleundervisning, och att kulturskolan behöver anpassa sig utifrån skoldagens schema. Nedan följer några citat från fallstudierna som beskriver de utmaningar som kan uppstå i dialogen mellan kulturskolan och grundskolan när det handlar om att få till tid för kulturskoleundervisning. ”Det kommer inte gå att det krockar med den ordinarie verksamheten. De missar undervisning. Det behöver ske i nära anslutningar till att skolan slutar.” ”Det har varit svårt med schemat ibland, några elever har ibland spelat under för många lektioner.” ”Jag upplever att vi har en kulturskola som försöker att hitta vägar för att skapa förutsättningar för att elever ska få ta del av kulturskolans utbud.” Urval av citat från grundskolerektorer i fallstudierna. Kulturskolan nyttjar oftast lokalerna efter skoltid Den största delen av den frivilliga undervisningen som sker i skolans lokaler sker efter skoldagens slut. Cirka tre av fyra grundskolerektorer uppger att den frivilliga undervisningen sker efter skoldagen. Ungefär en tredjedel av rektorerna uppger att undervisning sker under skoltid, men inte under ordinarie undervisningstid (t.ex. under raster eller under håltimmar). En lika stor andel av rektorerna anger att frivillig undervisning i skolans lokaler sker under den obligatoriska undervisningstiden. 14/56