Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan ”Bättre struktur för kont
inuerlig dialog.”, ”Mer intresse, kunskap och initiativ från skolan.” ”Gemensamma mål. Gemensam planering. Gemensamma pedagoger i t.ex. musik och rytmik.” Urval av enkätens öppna svar från kulturskolechefer som har angett på vilket sätt samverkan bör utvecklas. Från grundskolans perspektiv lyfts bland annat behovet av ett närmare samarbete för att kunna använda kulturskolans kompetens i skolans kärnverksamhet, i specifika projekt och under fritidshemstiden. En närmre samverkan kan även bidra till skolans kompetensutveckling inom undervisning i kulturella och estetiska ämnen. Ett annat utvecklingsområde som nämns handlar om att skapa tidsutrymme för såväl skola som kulturskola att bygga struktur och förståelse för varandras verksamheter. ”Kulturskolans kompetenser kan bättre nyttjas under skoltid, t.ex. vid temaarbeten, körverksamhet och aktiviteter under fritidstid.” ”Fortsätta att förbättra struktur och förståelse för varandras verksamheter.” ”Framför allt måste det finnas tid att diskutera. Stora vinster skulle kunna göras för eleverna om man minskade gapet mellan skola och kulturskola.” Urval av enkätens öppna svar från grundskolerektorer som har angett på vilket sätt samverkan bör utvecklas. Från det kommunala huvudmannaperspektivet kan vi se att utvecklingsområden huvudsakligen handlar om att tid och fokus bör ligga på det gemensamma arbetet. Här nämns både gemensamma målbilder och ett utökat gemensamt samarbete kring lärprocesser. ”Att tid avsätts för att samverkan ska fungera, framför allt vad gäller schemaoch lokalfrågor.” ”Gemensamt måldokument.”, ”Gemensam målbild, planering, styrning och ledning.” ”Ett gemensamt arbete kring konstarter och estetiska lärprocesser främjar barns utveckling liksom möjligheter att nå målen i grundskolan.” Urval av enkätens öppna svar från kommunal administration som har angett på vilket sätt samverkan bör utvecklas. Från kulturskolans perspektiv tycks det alltså vara särskilt viktigt att förbättra skolans intresse och inställning till kulturskolans verksamhet. Från grundskolans perspektiv finns å andra sidan upplevelser att tiden inte alltid räcker till för att kunna ta initiativ till att utveckla samverkan, men att den skulle kunna tillföra värden i form av bland annat viktig kompetens till skolan. Från kommunens perspektiv betonas det gemensamma arbetet framåt som en viktig utgångspunkt för att utveckla aktörernas samverkan med varandra. Övergripande kan vi konstatera att det tycks finnas behov och vilja av ökad dialog och samtal mellan parterna som berör hur samverkan bör se ut – både på kort och på lång sikt. För att stärka samverkan framåt kan det här finnas anledning att se över hur en systematisk och strukturerad dialog kan utvecklas mellan aktörerna för att etablera vissa gemensamma utgångspunkter för samverkan (utan att dessa nödvändigtvis står i konflikt med verksamheternas specifika mål). Denna typ av dialog skulle förslagsvis kunna bygga på ett antal grundfrågor rörande samverkan, exempelvis utifrån nuläge och börläge/behov, och involvera såväl skola som kulturskola och ledningen i kommunen. 27/56