Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Urval av enkätens öppna s
var från kommunal administration som har angett på vilket sätt nämndtillhörighet har betydelse. Tittar vi närmare på nämndtillhörighet och svarsfördelning bland kulturskolecheferna i enkätundersökningen kan vi dock notera att samverkan tycks vara mer omfattande i de kommuner där kulturskolan tillhör samma nämnd som skolan. I diagrammet nedan visas kulturskolechefers upplevda omfattning av samverkan utifrån den nämnd kulturskolan tillhör i kommunen. Diagram 20. Hur omfattande är samverkan mellan skola och kulturskola? Frågan ställdes till kulturskolechefer. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 Mycket hög grad av samverkan Ganska hög grad av samverkan Ganska låg grad av samverkan Mycket låg grad av samverkan Kulturskolechefer som svarat att kulturskolan tillhör kultur och fritid (el. motsv.) Kulturskolechefer som svarat att kulturskolan tillhör utbildningsnämnd Bland de kulturskolor som tillhör kultur och fritidsnämnden (eller motsvarande) uppger drygt hälften (53 procent) av kulturskolecheferna att det finns en hög grad av samverkan (mycket hög + ganska hög grad). För de kulturskolor som tillhör utbildningsnämnden ser vi däremot att totalt sju av tio (70 procent) kulturskolechefer upplever att samverkan förekommer i hög grad. Den gemensamma nämndtillhörigheten verkar alltså ha betydelse för samverkan, vilket kan tyckas vara logiskt utifrån att verksamheterna i högre utsträckning kan arbeta utifrån gemensamma utgångspunkter. En kulturskola som ligger under utbildningsnämnden kan ge ökade möjligheter till dialog mellan verksamheterna, vilket skapar förutsättningar till gemensamma samarbeten och initiativ. Däremot är nämndtillhörigheten sannolikt inte en avgörande faktor som styr hur förutsättningarna för samverkan ser ut – här påverkar rimligen alla de aspekter som nämnts i resultatet av denna kartläggning. Vet ej 56 44 44 28 14 9 4 2 0 0 29/56 Procent