Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Diagram 8. Om kulturskola
n bedriver undervisning som är frivillig för barnen att delta i inom skolans lokaler, sker det då... Frågan ställdes till grundskolerektorer. Flera svarsalternativ kunde väljas. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 ...efter skoldagens slut ...under skoltid – ej under obligatorisk undervisning, t.ex. under raster och håltimmar ...under skoltid – obligatorisk undervisningstid ...under skoltid – som en del av elevens val Vet ej 73 35 35 13 3 Även om det är vanligast att frivillig kulturskoleundervisning sker efter skoldagens slut, är det alltså inte ovanligt att undervisning förläggs på skoltid och under obligatoriska lektioner. I fallstudierna framkom en viss oro bland kulturskolorna att grundskolorna framåt kommer anta en mer restriktiv hållning till att tillåta elever lämna lektioner för frivillig undervisning. Kulturskolecheferna ser det inte som ett hinder för utveckling av samverkan – men som en fråga som kan skapa oro och tveksamheter som behöver hanteras gemensamt mellan kulturskolan och grundskolan för att säkerställa barns tillgång till undervisning i estetiska och kulturella ämnen. ”Det mörka molnet – Skolinspektionens svar. Jag ser att det påverkar vissa negativt.” ”Samarbetet med skolorna kommer att fungera – vi måste hitta lösningar tillsammans. Det jag oroar mig för är politiken – blir mer och mer svartvitt och tingande från skolan.” Urval av citat från kulturskolechefer i fallstudierna. 2.3 Formalisering av samverkan Vad finns det för beslut eller överenskommelser som styr hur samverkan ser ut? I detta avsnitt redovisar vi hur vanligt det är med politiska beslut eller andra typer av formella och/eller informella regleringar för samverkan. I avsnittet avslutar vi med att redovisa hur respondenterna ser på förhållandet mellan kulturskola och skola. 15/56 Procent