Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Formalisering utifrån pol
itiska beslut Samverkan mellan skola och kulturskola kan vara mer eller mindre formaliserad. Till exempel kan samverkan finnas reglerad i formella dokument – såsom via samverkansavtal, politiska beslut eller andra typer av riktlinjer som reglerar hur ett utbyte mellan parterna ska se ut. Samverkan kan också ske utifrån mer informella utgångspunkter, såsom av tradition (aktörer har ”alltid” arbetat på ett visst sätt tillsammans) eller informella strukturer, till exempel genom goda relationer på chefsnivå mellan kulturskolechef och grundskolans rektorer. I undersökningen ställdes frågan om det finns politiska beslut om samverkan mellan kulturskola och skola som påverkar samverkan på olika sätt. Frågan ställdes enbart till kommunal administration. Vi kan konstatera att politiska beslut om samverkan delvis förekommer i kommunerna. Cirka fyra av tio (38 procent) uppger att politiska beslut finns, och strax under hälften (45 procent) anger att det inte finns. En relativt hög andel (17 procent) är osäkra på om det finns beslut eller inte. Diagram 9. Har kommunen ett politiskt beslut om samverkan mellan skola och kulturskola? Frågan ställdes till kommunal administration. Vet ej, 17 procent Nej, 45 procent Ja, 38 procent Denna fråga ställdes även till kulturskolor i SKR:s undersökning från 2016. Då svarade 44 procent av kulturskolorna att det finns ett politiskt beslut om samverkan, och en lägre andel (12 procent) var osäkra (”Vet ej”). Alltså var det något högre andel bland kulturskolor från undersökningen 2016 som angav att det fanns ett politiskt beslut om samverkan, än vad det är i denna undersökning. Detta skulle antingen kunna handla om att dessa beslut inte gäller längre eller att det finns viss otydlighet i vad som är ett politiskt beslut kring samverkan respektive inriktning eller riktlinjer kring samverkan. I fallstudierna uttrycktes det från vissa kulturskolechefer att formaliserade beslut, till exempel via avtal för samverkan, skulle kunna vara ett sätt att utveckla systematiken för samverkan mellan skola och kulturskola. Som exempel nämndes avtal som reglerar hur lokaler skulle kunna nyttjas, och avtal som reglerar hur samverkan generellt sett skulle se ut på kort och lång sikt. Skriftliga avtal för samverkan tycks dock i dagsläget vara relativt ovanligt. 16/56