Kulturskola i samverkan 1
av detta har Kulturrådet och Skolverket tagit fra
m ett gemensamt informationsmaterial för att tydliggöra regler och ansvarsfördelning mellan skola och kulturskola.4 För att närmare förstå samverkans omfattning och förutsättningar identifierades ett behov att genomföra en uppdaterad och fördjupad kartläggning av samverkan mellan skola och kulturskola i Sverige. För att genomföra kartläggningen har Kulturrådet, genom Kulturskolecentrum, tagit stöd av konsultföretaget Governo. 1.2 Syfte och mål Uppdraget har haft följande övergripande syfte och mål: • Uppdraget syftar till att ge en uppdaterad bild av samverkan mellan kulturskolan och skolan. • Målet är att Kulturrådet ska få ett kunskapsunderlag som kan ligga till grund för att utveckla samverkan mellan skolan och kulturskolan. 1.3 Frågeställningar och begrepp Uppdragets övergripande frågeställningar har syftat till att kartlägga och analysera hur samverkan mellan kommuners kulturskolor och skolor fungerar. I detta har följande frågeställningar och områden beaktats: • Samverkans innehåll i form av aktiviteter och områden som samverkan består i beträffande organisering och samverkansytor. • Samverkans omfattning i form av hur nära och i vilken utsträckning aktörerna samverkar med varandra och om omfattningen har förändrats med tiden. • Organisering av samverkan i form av regleringar och strukturer som finns, eller anses bör finnas, i en samverkan. • Utmaningar och hinder i form av eventuella begränsningar som försvårar samverkan. • Vinster med samverkan i form av möjliga effekter som aktörerna får ut av att samverka med varandra. Undersökningen har haft fokus på den samverkan som sker mellan kulturskola och skola. Vissa frågeställningar i undersökningen har även belyst behovet av andra aktörers involvering i samverkan. Undersökningen behandlar samverkan, ett begrepp som är vanligt förekommande i offentlig sektor för att beskriva olika former av samarbeten. Här kan det finnas olika exempel på vad som innefattas i begreppet samverkan, men för att inte i onödan exkludera väsentliga exempel på samverkan har vi i uppdraget utgått från en förhållandevis vid och inkluderande definition av begreppet. 4. https://www.kulturradet.se/globalassets/start/kulturskolecentrum/dokumentkulturskolecentrum/samverkanmellanskolaochkulturskola.pdf 5/56