Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Variation i synen på samv
erkans förändring de senaste åren Svaren varierar när vi frågar respondenternas om samverkan mellan kulturskola och skola har förändrats de senaste fem åren. Drygt en tredjedel (36 procent) uppger att samverkan har förbättrats. Något färre (32 procent) anger att den är oförändrad och 20 procent att den försämrats. Gruppen kommunal administration sticker ut något där 48 procent uppger att samverkan har förbättrats, och väldigt få (3 procent) uppger att den försämrats. Det är även fler bland kulturskolecheferna som upplever att samverkan förbättrats än bland grundskolerektorer (39 procent respektive 24 procent). Grundskolerektorerna svarar också i högre utsträckning ”vet ej” på frågan. Detta skulle kunna bero på okunskap om samverkan med kulturskolan, skillnad mellan skolor, omsättning av personal eller att de har begränsade erfarenheter av att samverka. Diagram 3. Hur har samverkan mellan kulturskola och skola förändrats de senaste fem åren? Frågan ställdes till samtliga tre respondentgrupper. 100 10 20 30 40 50 60 70 80 90 0 Samverkan har förbättrats Total Samverkan är oförändrad Kulturskolechefer Grundskolerektorer Kommunal administration Samverkan har försämrats Vet ej 48 36 39 32 24 20 13 3 11 6 29 41 31 25 23 17 I SKR:s undersökning från 2016 gavs något större indikationer på att samverkan hade utvecklats. På en fråga om samverkans förändring svarade då nästan hälften av kulturskolorna att skolans vilja att samarbeta hade ökat över tid (något mindre än 50 procent). En sjättedel (17 procent) av kulturskolecheferna svarade att viljan hade minskat). I denna undersökning är det 25 procent av kulturskolecheferna som svarat att samverkan har försämrats. Frågeformuleringarna skiljer sig något åt, men det är alltså fler som nu 2020 svarat att samverkan har försämrats än vad det var som 2016 svarade att viljan till samverkan hade minskat (25 procent respektive 17 procent). I SKR:s rapport från 2016 ställdes inte frågor till kommunal administration eller grundskolerektorer så därav kan den jämförelsen inte göras. Omfattningen av samverkan varierar I fallstudierna kunde vi notera att det i vissa kommuner verkade finnas få beröringspunkter mellan skola och kulturskola, med undantag av enstaka aktiviteter. I andra kommuner tycktes samverkan 9/56 Procent