Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Tabell: Övergripande samm
anfattning av centrala iakttagelser Samverkans omfattning Skillnader finns mellan skolor Skillnader finns mellan kommuner Skolledningens inställning påverkar Den kommunala förvaltningen är betydelsefull Innehåll och former Villkor och förutsättningar Operativa och kortsiktiga frågor Informella och muntliga överenskommelser Risk för personberoende Olika villkor och förutsättningar mellan kulturskola och skola Tolkningen av skollagen Skolans tid och mål begränsar Begränsad strategisk dialog Ej jämbördigt Strategiska samarbeten med olika typer av aktörer Gemensam utmaning – personal och lokalresurser Behov av gemensam inriktning/vision 3.2 Rekommendationer Av undersökningen kan vi se att samverkan mellan skola och kulturskola är etablerad i de allra flesta kommuner och uppfyller viktiga syften som i sin tur skapar förutsättningar för att ge barn och unga tillgång till kulturutövande. I sammanhanget kan det vara relevant att reflektera kring samverkan per se och mervärdet av denna kopplat till aktörers engagemang och resursåtgång. Är det så att samverkan i sig alltid är bättre än en frånvaro av samverkan? Vad behöver vinsten av samverkan vara för att täcka dess kostnader i form av engagemang och tid? Kan det vara relevant för en rektor eller chef att helt styra bort från en samverkan utifrån övertygelsen att den inte ger mer än vad den kostar? Denna undersökning har gett oss en bred förståelse av befintlig samverkan mellan skola och kulturskola och hur den kan utvecklas. Frågan om samverkans värde i sig, och dess vara eller icke vara, har dock inte varit en frågeställning för denna undersökning. Givet komplexiteten att få till en väl fungerande samverkan skulle det dock på sikt vara intressant att studera samverkan som form i sig inom skola/kulturskola. Detta skulle exempelvis kunna göras genom jämförelser med andra områden – såsom idrott eller kultur för barn/ungdomar i andra likartade länder. I följande avsnitt lämnar vi rekommendationer kring ett antal områden där Kulturrådet (Kulturskolecentrum), tillsammans med andra aktörer, kan ta vidare arbetet för att utveckla samverkan mellan skola och kulturskola. Rekommendation är uppdelade efter stöd till kommuner respektive dialog med nationella myndigheter. Stötta kommuner med metoder och verktyg Ett område där vi ser att det finns utvecklingspotential handlar om att stötta kommuner med olika former av stöd för att stärka förutsättningarna för samverkan och öka verksamheternas kunskap om hur samverkan kan bli bättre. Några möjliga typer av stöd som skulle kunna vara aktuella för Kulturrådet och Kulturskolecentrum att utarbeta är: • Stöd för strukturerad dialog inom kommunerna. Framtagande av frågebatteri som kan användas av kommuner för dialog om samverkans nuläge och börläge. Förslagsvis bör dialogerna föras med representanter från olika funktioner i kommunen (primärt skola och kulturskola, men potentiellt även andra aktörer). Dialogen kan exempelvis föras med processtöd av kommunen, eller med stöd av Kulturrådet eller liknande. Att ta i beaktning under detta arbete är nivån på involvering från grundskolorna. Av undersökningen framgår att det oftast är grundskolerektorerna som involveras i samverkansfrågor med kulturskolan. Givet rektorers roll och möjlighet till engagemang rekommenderas att skolorna väljer lämplig funktion för en strateStruktur och organisation Nämndtillhörighet 34/56