Kulturskola i samverkan 1
Kulturskola i samverkan Även i SKR:s kartläggning
från 2016 kunde det konstateras att lokalplanering/ schemaläggning och gemensamma kulturprojekt var vanliga typer av samverkan mellan aktörerna. Delar av samverkan som rör långsiktiga och kontinuerliga dialoger mellan parterna – till exempel gemensam skolledning eller gemensamma arbetslag – bedöms inte vara särskilt vanliga samverkansformer (15 procent resp. 8 procent). Den stundtals avsaknade strukturen för gemensamma och långsiktiga dialoger var något som kunde identifieras i fallstudierna. Samverkan upplevdes inte sällan som ”här och nu” och med fokus på att lösa hastigt uppkomna frågor – till exempel dubbelbokning av lokal i skolan eller schemafrågor som kräver praktisk samordning i vardagen. I fallstudierna lyfte några kulturskolechefer också att den proaktiva planeringen skulle kunna utvecklas mellan aktörerna – inte minst när det gäller att hitta gemensamma och strategiska dialoger som syftar till att parterna ska nå gemensamma mål. Nedan följer några citat från fallstudierna som visar på utmaningar kopplat till samverkan runt lokaler och schemaläggning. ”Det finns ingen dialog på förvaltningsnivå – ingen regelbundenhet. Det är inte en fråga på agendan – då diskuteras den inte heller. Det behöver inte betyda att det blir dåligt, vi sköter det på rektorsnivå ändå. Men det skulle kunna förbättras – jag skulle önska det.” ”I början när man ska få ihop schemat är det lite pussel. Jag har sett till att det finns en kontaktperson på varje skola. Är det något kan vi vara flexibla.” ”Det kan ibland vara svårt att få ihop lokaler när vi kommer flera lärare som vill ha en lokal samma tid. Det kan bli lite knivigt, men det brukar lösa sig.” Urval av citat från kulturskolechefer i fallstudierna. Hög grad av samverkan kring undervisning När det kommer till den samverkan som sker kopplat till undervisning så finns det många olika typer av aktiviteter som är relativt vanligt förekommande. Diagram 7. Vilken typ av samverkan förekommer mellan skola och kulturskola som rör undervisning? Frågan ställdes till grundskolerektorer och kulturskolechefer. Flera svarsalternativ kunde väljas. Annat (ange gärna nedan) Inget av ovanstående Vet ej 0 0 10 Kulturskolans pedagoger svarar för viss kompetensutveckling för skolans lärare/förskollärare Kulturskolan ansvarar på uppdrag av huvudmannen för ansökan och administration av Skapande skola-projekten Kulturskolans pedagoger genomför projekt inom ramen för Skapande skola under skoltid Kulturskolans pedagoger ansvarar för undervisning enligt timplan i estetiska ämnen Kulturskolan planerar andra professionella kulturarrangemang för skolan Kulturskolans elever deltar i frivillig undervisning under skoldagen Kulturskolans elever genomför konserter/ föreställningar för skolans övriga elever Kulturskolan medverkar vid kulturprojekt eller särskilda satsningar i skolan Kulturskolan genomför frivillig undervisning i skolans lokaler Kulturskolan besöker skolan för att visa sin verksamhet till exempel genom öppet hus/prova på 21 26 31 32 37 49 64 65 77 80 0 10 20 30 40 50 60 70 80 13/56