Mer Smak 1
Medlemssidorna Nyheter, nytta och nöje för dig so
m är medlem Siri Barje, Zeina Mourtada, Sara Begner och Jennie Walldén är ambassadörer för årets Mustaschkamp. MUSTASCHKAMPEN! Så kan du som medlem bidra ✔ Handla varor av Coops egna märken Änglamark, Coop eller Xtra. ✔ Skänk dina Coop-poäng via poängshoppen till mustaschkampens insamling på coop.se/poangshop ✔ Köp reflexer och pins med kampanjens blå mustasch i butik. På sidan 45 hittar du några av deras recept för en hälsosam livsstil. Tillsammans mot prostatacancer Idag är prostatacancer den vanligaste cancerformen i Sverige. Det kan du som Coop-medlem vara med och ändra på. Som huvudpartner till Mustaschkampen satsar Coop under november på att samla in 2 miljoner kronor till forskningen och information. MAGDALENA WILLIAM, projektledare på Coop, berättar varför företaget satsar på Mustaschkampen. – I Sverige idag känner nästan alla någon som drabbats av prostatacancer. Det kan vara en make, en pappa, en bror, vän eller släkting. Trots att sjukdomen är så vanlig är kunskapen om den ganska låg. Mer pengar till forskning och information kan ändra på det, säger hon. De allra flesta som drabbas av prostatacancer är över 50 år och om sjukdomen mer smak nr 6 2022 upptäcks tidigt så går den faktiskt att bota. Men just därför är det också så viktigt att alla män som fyllt 50 verkligen går och testar sig. Ett så kallat PSA-test görs med ett enkelt blodprov, på exempelvis vårdcentralen. För fjärde året i rad är Coop huvudpartner till Mustaschkampen. Målet är att få ihop 2 miljoner kronor under november månad då kampanjen pågår. – Som medlem har du flera olika möjligheter att vara med och bidra, bland annat genom att handla i våra butiker, säger Magdalena William. Tidigare år har vi valt ut vissa varor som då fått specialdesignade förpackningar för kampanjen. Men nytt för i år är att alla varor som ingår i Coops egna varumärken är en del av kampanjen. Så varje gång en kund köper en vara från Änglamark, Coop eller Xtra går en del av försäljningen rakt in i insamlingen. Andra sätt att bidra är att utnyttja sitt medlemsskap. I poängshoppen kan du skänka dina Coop-poäng till Mustaschkampens insamling – I många butiker kan kunderna också köpa pins, reflexer med mera med den blå mustaschen som är symbol för kampanjen. MUSTASCHKAMPEN DRIVS AV Prostatacancerförbundet som ett sätt att öka medvetenheten kring prostatacancer och mäns hälsa. En hälsosam livsstil med fokus på bra mat och fysisk aktivitet är också temat för årets kampanj. På sidan 45 hittar du recept som Sara Begner och hennes kockkolleger tagit fram för kampanjen. ❤ Text: Lotten Wiklund 39 FOTO: PELLE BERGSTRÖM