Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30 Mustafa Bakirdan säljer flest Merc
edesbilar i landet. Som mest har det blivit 56 stycken på en månad. E fter tjugo hektiska år i restaurangbranschen behövde Mustafa Bakirdan en paus. Att aldrig vara ledig började ta ut sin rätt. 2007 sålde han krogen i centrala Stockholm vilket gav honom möjlighet till en längre tids avkoppling och återhämtning. – Tanken var att jag skulle softa ett halvår, men efter en månad började jag klättra på väggarna. Till sist föreslog min fru att jag skulle testa att sälja bilar, jag har alltid varit en inbiten bilfantast, säger Mustafa Bakirdan. När han steg in i bilhallen i Kungens Kurva utanför Stockholm för tre och ett halvt år sedan hade han aldrig sålt en bil. I dag finns det få i landet som säljer lika många Mercedes som Mustafa. Vad gör just dig till en bra säljare? – Jag försöker att inte lova för mycket, utan är ärlig och framför allt serviceminded. Kundrelationer är a och o. En kund kan generera tio nya kunder, men en kund kan också ta bort dubbelt så många. Därför är det viktigt att vara på tå och alltid gör sitt yttersta. Jag betraktar alla som kommer in hit som potentiella kunder, är jag upptagen ger jag en signal om att de strax ska få hjälp. – Sälja en bil kan vem som helst göra. Det är vid leveransen som kundrelationen börjar. Jag säger alltid; tveka inte att ringa mig om du har frågor eller önskemål, då känner kunden sig trygg. Kanske är det därför jag har lyckats som jag har gjort? – Många av mina landsmän vill köpa just av mig men jag säljer mycket till både svenskar och andra invandrargrupper. För många är Mercedes en bekräftelse på att man har lyckats i sitt liv. När jag började undrade min chef hur företaget kunde nå mina landsmän. Vi satte in en annons i en turkisk tidning som ges ut i Sverige och jag lovar att annonskostnaden är betald för 25 år framåt. Omedvetet har jag kanske en drivkraft att visa att jag är extra duktig på grund av min bakgrund. Råder det konkurrens er kollegor emellan? – Absolut. Som säljare måste man vara tävlingsinriktad. Jag tror inte det finns en enda säljare som inte tänker att man ska sälja mest. Men jag konkurrerar i första hand med mig själv och mitt mål är alltid att prestera snäppet bättre än förra månaden. 30 KOLLEGA 8-10 – Vill man sälja mycket måste man vara tillgänglig. Jag har sålt många bilar när jag har varit ledig. Senast när vi var på semester i Egypten tecknade jag sex bilar till kunder som fått offerter. Varken jag eller min fru har något problem med att mobilen ringer på semestern, ett sådant samtal innebär ett par tusen spänn i provision. Hur många bilar måste du sälja för att få en anständig lön? – Jag har en dålig grundlön, 10 000 kronor. Provisionen handlar om mellan 2 000 – 4 000 per bil beroende på utrustning. Som mest har jag sålt 56 bilar på en månad och som sämst tio, det var i början av min karriär. Rekordet för en affär är två minuter, men då visste kunden verkligen vad han ville ha. Har du en rimlig arbetsbelastning? – När jag hade restaurang jobbade jag tio timmar om dagen, sex dagar i veckan. De flesta egna företagare arbetar dessvärre mer än vad de borde. Här kan jag styra min tid själv och när jag går hem behöver jag inte tänka på nästa arbetsdag. Så ja, arbetsbördan är rimlig, jämfört med förut är det rena semestern, hehe. Eftersom jag har tre barn därhemma är det skönt att leva på annat sätt. Hur reagerar folk när de hör att du är bilförsäljare? – Bara bra. Men det finns fördomar om yrket och tyvärr är det inte enbart hörsägner. En del tror att de är något bara för att de säljer ett visst märke, det gäller främst BMW, Audi och Mercedes. Kundklientelet kanske är annorlunda jämfört med dem som säljer Skoda och Dacia men det gör dig inte dig märkvärdig. Man är bara en säljare. Blir du aldrig less på ditt jobb? – Nej, ingen dag är den andra lik. Jag kan bli frustrerad när en kund ringer och det är något på bilen som gått sönder. Även om felet går på garantin känns det jobbigt. Men jag har blivit tillsagd av mina chefer att inte ta åt mig och låta andra sköta det. Vilka karriärmöjligheter ser du framöver? – Man kan bli försäljningschef, men jag har inte den drömmen. Jag har varit chef tillräckligt mycket i mitt liv och skulle faktiskt tacka nej om jag fick erbjudandet. Om hälsan är god är jag kvar här och säljer bilar om tio år. OLA RENNSTAM YRKE I UNIONEN: BILFÖRSÄLJARE Det finns 10 000-12 000 bilförsäljare i landet, enligt MRF, Motorbranschens riksförbund. Lönen är oftast helt eller delvis baserad på provision. Enligt Unionens lönestatistik för personbilsförsäljare har 75 procent en kombination av fast lön och provision. En typisk lön ligger mellan 29 000 och 35 000 kronor per månad. Det finns ingen särskild utbildning för att bli bilförsäljare, varken på gymnasienivå eller KY-utbildning. Det vanligaste är att nyanställda lärs upp inom företaget. Många i branschen har dock erfarenhet av försäljning från annat håll. Under finanskrisen minskade efterfrågan på nya bilar. Under 2010 har försäljningen ökat, vilket lett till en ökad efterfrågan på bilförsäljare. Enligt Arbetsförmedlingen kommer efterfrågan fortsätta att vara stor även under nästa år. KÄLLA: Arbetsförmedlingen, MRF och Unionen. kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se SÖREN ANDERSSON Mustafa Bakirdan säljer flest Mercedesbilar i landet. Som mest har det blivit 56 stycken på en månad. E fter tjugo hektiska år i restaurangbranschen behövde Mustafa Bakirdan en paus. Att aldrig vara ledig började ta ut sin rätt. 2007 sålde han krogen i centrala Stockholm vilket gav honom möjlighet till en längre tids avkoppling och återhämtning. – Tanken var att jag skulle softa ett halvår, men efter en månad började jag klättra på väggarna. Till sist föreslog min fru att jag skulle testa att sälja bilar, jag har alltid varit en inbiten bilfantast, säger Mustafa Bakirdan. När han steg in i bilhallen i Kungens Kurva utanför Stockholm för tre och ett halvt år sedan hade han aldrig sålt en bil. I dag finns det få i landet som säljer lika många Mercedes som Mustafa. Vad gör just dig till en bra säljare? – Jag försöker att inte lova för mycket, utan är ärlig och framför allt serviceminded. Kundrelationer är a och o. En kund kan generera tio nya kunder, men en kund kan också ta bort dubbelt så många. Därför är det viktigt att vara på tå och alltid gör sitt yttersta. Jag betraktar alla som kommer in hit som potentiella kunder, är jag upptagen ger jag en signal om att de strax ska få hjälp. – Sälja en bil kan vem som helst göra. Det är vid leveransen som kundrelationen börjar. Jag säger alltid; tveka inte att ringa mig om du har frågor eller önskemål, då känner kunden sig trygg. Kanske är det därför jag har lyckats som jag har gjort? – Många av mina landsmän vill köpa just av mig men jag säljer mycket till både svenskar och andra invandrargrupper. För många är Mercedes en bekräftelse på att man har lyckats i sitt liv. När jag började undrade min chef hur företaget kunde nå mina landsmän. Vi satte in en annons i en turkisk tidning som ges ut i Sverige och jag lovar att annonskostnaden är betald för 25 år framåt. Omedvetet har jag kanske en drivkraft att visa att jag är extra duktig på grund av min bakgrund. Råder det konkurrens er kollegor emellan? – Absolut. Som säljare måste man vara tävlingsinriktad. Jag tror inte det finns en enda säljare som inte tänker att man ska sälja mest. Men jag konkurrerar i första hand med mig själv och mitt mål är alltid att prestera snäppet bättre än förra månaden. 30 KOLLEGA 8-10 – Vill man sälja mycket måste man vara tillgänglig. Jag har sålt många bilar när jag har varit ledig. Senast när vi var på semester i Egypten tecknade jag sex bilar till kunder som fått offerter. Varken jag eller min fru har något problem med att mobilen ringer på semestern, ett sådant samtal innebär ett par tusen spänn i provision. Hur många bilar måste du sälja för att få en anständig lön? – Jag har en dålig grundlön, 10 000 kronor. Provisionen handlar om mellan 2 000 – 4 000 per bil beroende på utrustning. Som mest har jag sålt 56 bilar på en månad och som sämst tio, det var i början av min karriär. Rekordet för en affär är två minuter, men då visste kunden verkligen vad han ville ha. Har du en rimlig arbetsbelastning? – När jag hade restaurang jobbade jag tio timmar om dagen, sex dagar i veckan. De flesta egna företagare arbetar dessvärre mer än vad de borde. Här kan jag styra min tid själv och när jag går hem behöver jag inte tänka på nästa arbetsdag. Så ja, arbetsbördan är rimlig, jämfört med förut är det rena semestern, hehe. Eftersom jag har tre barn därhemma är det skönt att leva på annat sätt. Hur reagerar folk när de hör att du är bilförsäljare? – Bara bra. Men det finns fördomar om yrket och tyvärr är det inte enbart hörsägner. En del tror att de är något bara för att de säljer ett visst märke, det gäller främst BMW, Audi och Mercedes. Kundklientelet kanske är annorlunda jämfört med dem som säljer Skoda och Dacia men det gör dig inte dig märkvärdig. Man är bara en säljare. Blir du aldrig less på ditt jobb? – Nej, ingen dag är den andra lik. Jag kan bli frustrerad när en kund ringer och det är något på bilen som gått sönder. Även om felet går på garantin känns det jobbigt. Men jag har blivit tillsagd av mina chefer att inte ta åt mig och låta andra sköta det. Vilka karriärmöjligheter ser du framöver? – Man kan bli försäljningschef, men jag har inte den drömmen. Jag har varit chef tillräckligt mycket i mitt liv och skulle faktiskt tacka nej om jag fick erbjudandet. Om hälsan är god är jag kvar här och säljer bilar om tio år. OLA RENNSTAM YRKE I UNIONEN: BILFÖRSÄLJARE Det finns 10 000-12 000 bilförsäljare i landet, enligt MRF, Motorbranschens riksförbund. Lönen är oftast helt eller delvis baserad på provision. Enligt Unionens lönestatistik för personbilsförsäljare har 75 procent en kombination av fast lön och provision. En typisk lön ligger mellan 29 000 och 35 000 kronor per månad. Det finns ingen särskild utbildning för att bli bilförsäljare, varken på gymnasienivå eller KY-utbildning. Det vanligaste är att nyanställda lärs upp inom företaget. Många i branschen har dock erfarenhet av försäljning från annat håll. Under finanskrisen minskade efterfrågan på nya bilar. Under 2010 har försäljningen ökat, vilket lett till en ökad efterfrågan på bilförsäljare. Enligt Arbetsförmedlingen kommer efterfrågan fortsätta att vara stor även under nästa år. KÄLLA: Arbetsförmedlingen, MRF och Unionen. kollega.se Ett fyrtiotal av Unionens alla yrken presenteras på www.kollega.se SÖREN ANDERSSON
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68