Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41 Leksandsbröd Grundades 1929 och äg
s än i dag av familjen Joon. Sedan årsskiftet 2005/2006 drivs verksamheten av den fjärde generationen, med Peter Joon som vd, Annika Sund som marknadschef och deras far Rune Joon som arbetande styrelseordförande. Runes kusin Carl-Erik Joon är produktionschef. Leksandsbröd är marknadsledande på de stora traditionella rundbröden och producerar nu 8 400 ton knäckebröd per år. Företaget har 105 heltidsan- ställda och omsatte 221 miljoner under 2009. Camilla Kumlegård tar hand om kasserat bröd. Det mals senare till småbitar och säljs till andra producenter, där det exempelvis kan bli till crisp i chokladkakor. det mesta av vinsterna. Och vi är inga hoppjerkor, vilket är tryggt för personalen att veta också. Rune Joon påpekar att man är ödmjuka i familjen, vilket han anser är viktigt i ett samhälle som Leksand. – Vi skulle exempelvis aldrig komma på tanken att åka omkring i en Ferrari, vi är glada över att ha vi har bil. Och om man är född leksing, så är man rädd om och glad och stolt över företaget. Vid val av bröd är vi konservativa. Vi hål- ler gärna fast vid det bröd vi brukar äta. Men mellan 1980 och 2000 minskade den svenska knäckebrödskonsumtionen med en tredjedel. Sedan har vi sakta men säkert börja äta mer och nu knaprar vi i oss 35 000 ton, eller ungefär fyra kilo per person och år. Branschen har länge lagt stor kraft vid att försöka ta marknadsandelar av varandra. Men under senare år har exporten också ökat väsentligt. För Leksandsbröd handlar det än så länge i första hand om att sälja på den nordiska marknaden och på den finska har det hittills gått bäst. Där ökade försäljningen under första halvåret i år med 30 procent jämfört med samma period förra året. Men företaget hoppas nu också mycket på den amerikanska marknaden. – I USA har man ju ett stort växande problem med fetman, och då ligger vår hälsosamma produkt helt rätt i tiden. Vårt knäckebröd säljs i hälsoinriktade mataffärer där nu, säger Peter Joon. Men Leksandsbröd fortsätter ändå vara den ständiga tvåan bakom brödjätten Wasabröd. – Fast i och med att vi byggt fler produktions- 8-10 KOLLEGA 41 ➼
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68