Kollega 1
Kollega Sida 2
Kollega Sida 3
Kollega Sida 4
Kollega Sida 5
Kollega Sida 6
Kollega Sida 7
Kollega Sida 8
Kollega Sida 9
Kollega Sida 10
Kollega Sida 11
Kollega Sida 12
Kollega Sida 13
Kollega Sida 14
Kollega Sida 15
Kollega Sida 16
Kollega Sida 17
Kollega Sida 18
Kollega Sida 19
Kollega Sida 20
Kollega Sida 21
Kollega Sida 22
Kollega Sida 23
Kollega Sida 24
Kollega Sida 25
Kollega Sida 26
Kollega Sida 27
Kollega Sida 28
Kollega Sida 29
Kollega Sida 30
Kollega Sida 31
Kollega Sida 32
Kollega Sida 33
Kollega Sida 34
Kollega Sida 35
Kollega Sida 36
Kollega Sida 37
Kollega Sida 38
Kollega Sida 39
Kollega Sida 40
Kollega Sida 41
Kollega Sida 42
Kollega Sida 43
Kollega Sida 44
Kollega Sida 45
Kollega Sida 46
Kollega Sida 47
Kollega Sida 48
Kollega Sida 49
Kollega Sida 50
Kollega Sida 51
Kollega Sida 52
Kollega Sida 53
Kollega Sida 54
Kollega Sida 55
Kollega Sida 56
Kollega Sida 57
Kollega Sida 58
Kollega Sida 59 timanställa unga personer som brev
bärare medverkar till att dumpa lönerna i Sverige. Deras arbets- och anställningsvill- kor är väldigt annorlunda än svenska Postens villkor. Hur rimmar detta med samtliga fackföreningars prat om solidaritet? Se till att förhandla till er ett bra pris hos svenska Posten, så ni kan leva upp till den solidaritet som det alltid talas om ! SVENNE, MEDLEM SEDAN 1967 SVAR: Det kostar en rejäl slant att skicka ut Kollega till närmare en halv miljon medlemmar. Vi försöker pressa priset så mycket som möjligt. Och Posten har inte lyckats mäta sig med Bring Citymail, det är förklaringen. Att det finns kollektivavtal är givetvis en förutsättning. TOMMY ZETTERWALL CHEFREDAKTÖR SVAR: Bring Citymail har cirka 1 800 anställda. Av dessa är cirka 400 timanställa. Självklart omfattas samtliga av kollektivavtal. Vid sidan av kollektivavtalet erbjuder vi även första besöket hos läkare eller naprapat betalt, subventionerad massage, friskvårdsbidrag, skobidrag och skyddsutrustning för våra anställda. Många som arbetar hos oss är unga, och många har utländsk bakgrund. Vi ger dem en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden – och de gör ett fantastiskt jobb! Faktiskt har vi, med 98,5 procent utdelade brev i rätt tid, högst leveranssäkerhet i världen. RIKARD SPÅLSÉUS INFORMATIONSANSVARIG BRING CITYMAIL Läs hela svaret på kollega.se Laddad väntan Jag skulle bra gärna vilja veta vad exakt ert reportage om älgjakt har att göra i en tidning som Kollega. Den är inte bara ovidkommande och malplacerad, utan även morbid. Vad är det ni försöker förmedla? Hur tycker ni att man ska känna sig när ni publicerar slaktbilder och döda kalvar? Jag vet att det här existerar och att, som det heter, djuren i alla fall slapp leva i fångenskap innan de dödades, men det urskuldar inte att det är lustmord och lustmord är inget som ska premieras i en facktidning. Undrar också vem det är som blir glad över fotnoten som hörde till: elva döda kalvar och elva döda djur? Kom ihåg att tidningen betalas av oss medlemmar och jag kan säga att jag vill inte på något sätt medverka till att ni trycker sådana här uppenbart vinklade artiklar som likväl kunnat haft – har? – Svenska Jägarförbundet som avsändare. SA SVAR:Jakt är något som engagerar många medlemmar. Jag har all respekt för att du tycker slaktscener är motbjudande. Och jag tycker att vi lyckats undvika att frossa i den typen av bilder. Att plädera för ”lustmord” är definitivt inte vår avsikt. Däremot att ge en levande bild av livet i ett jaktlag. Att då i en fotnot ange jaktresultatet tycker jag är på sin plats. TOMMY ZETTERWALL CHEFREDAKTÖR Grytor och bestick i Kollega Det var ett fint erbjudande som skickades med tidningen Kollega men jag brukar kolla innan jag handlar. Läser man på REjTA.se om International Trade Service hittar man mycket riktigt många besvikna kunder. Jag vill att alla skall vara uppmärksamma och lära sig att kolla på nätet om företag verkar justa. Allabolag. se är ett också bra ställe (det finns flera) att surfa in på innan man handlar. Där kan man se om företaget överhuvudtaget existerar, och det gör ju inte ITS AB i Borlänge! Söker man på Eniro hittar man företaget International Trade Service, ITS AS med organisationsnummer 5566687405. På allabolag.se tillhör organisationsnumret CC Vattugatan 3 AB, hela upplägget verkar gjort för att vilseleda, gömma sig och skydda från ansvar. Vem som står bakom ITS AB kan jag inte finna. Jag tycker inte att Kollega skall ”släppa in” vad som helst som bilagor. Är glad att jag kollade företaget och inte köpte något. MATS SVAR:Absolut, bra att kolla! Vår budget bygger delvis på annonsintäkter. Vi följer branschens etiska regler, vilket innebär att främlingsfientligt, könsdiskriminerande och annat kränkande stoppas. I övrigt är det högt i tak. Den aktuella bilagan, som norska ITS står bakom (bolaget i Borlänge sköter kundserevice), har gått i en rad fackliga tidningar. Men jag delar din kritiska hållning. Det finns all anledning att fundera över kvalité eller under vilka betingelser varor produceras när priset är lågt. Det är på sin plats, oavsett om det gäller butik eller postorder. TOMMY ZETTERWALL CHEFREDAKTÖR en sådan kraft och tillgång finns i Sverige. Därför blev jag minst sagt chockad över de två insändarskribenter som gömmer sig bakom signaturerna Annica respektive Allan i kollega nr 7. Marie Bergström som inte gömmer sig utan undertecknat sin insändare med hela sitt namn tror och hoppas jag är mer representativ för Kollegas läsekrets än signaturerna Annica och Allan. Det som gör mig upprörd är Kollega på Facebook Förhoppningen är att vi på det här sättet ger läsarna ännu en kanal för kommunikation med tidningen. Inget gör oss gladare än när medlemmar, förtroendevalda eller anställda hör av sig till oss med förslag, idéer och synpunkter. Så tveka inte att kontakta oss, på mejl eller på Facebook. Gilla Kollega: www.facebook.com/ TidningenKollega Osmakligt Jag tycker att det är osmakligt att ni har en bild på en naken kvinna på baksidan av tidningen. SANDRA Bra reportage om Johan Rockström Jag läste reportaget och porträtttet av Johan Rockström i Kollega nr 6 med stort intresse. Jag tyckte det var ett “superbra” porträtt av en “superhjälte” på miljöområdet. Det var intressant att få lära känna denne lågmälde och otroligt kunnige miljö - och klimatpedagog. För mig är han som sagt ingen okänd person, jag har varit intresserad av miljöfrågor nästan så länge jag kan minnas och jag känner både glädje, stolthet och inte minst förtröstan över att att signaturerna Annica och Allan försöker göra sig till representanter för mera än sig själva. Och att vi som litar mer på en 97-procentig enig forskarkår världen över vad gäller klimatforskningen än på de 3 procent högröstade klimatskeptikerna betraktas som miljödårar och blåögda svenskar. Själva påstår sig signaturen Allan sitta inne med sanningen när han påstår att oljan inte är någon fossil produkt. Det finns väl egentligen bara en sanning i signaturen Allans insändare, nämligen att allt vårt välstånd är uppbyggt runt oljan. Men det är just detta som inte kan fortsätta, det är det som med Johan Rockström beskrivning liknas vid “ att köra bil i natten utan lyse och utan att veta om bromsarna fungerar”. Vetenskapens värld i SVT den 8 november handlade om PR-kriget mot klimatforskningen. Det är ett smutsigt PR-krig som går ut på att så tvivel kring etablerade och avgörande forskningsresultat om klimatet. I programmet gjordes en jämförelse med den amerikanska tobakslobbyns kampanjer på 1950talet. Forskarna var redan då övertygade om rökningens skadliga effekter men med skickliga PR-kampanjer lyckades tobakslobbyn så tvivel kring forskningen slutsatser och på så sätt skjuta upp politiska regleringar och beslut i över 50 år. Så länge har vi inte tid med att skjuta upp politiska beslut och överenskommelser om klimatet. INGA GUSTAFSSON, JÄRNA Läs fler insändare på www.kollega.se 8-10 KOLLEGA 59 timanställa unga personer som brevbärare medverkar till att dumpa lönerna i Sverige. Deras arbets- och anställningsvill- kor är väldigt annorlunda än svenska Postens villkor. Hur rimmar detta med samtliga fackföreningars prat om solidaritet? Se till att förhandla till er ett bra pris hos svenska Posten, så ni kan leva upp till den solidaritet som det alltid talas om ! SVENNE, MEDLEM SEDAN 1967 SVAR: Det kostar en rejäl slant att skicka ut Kollega till närmare en halv miljon medlemmar. Vi försöker pressa priset så mycket som möjligt. Och Posten har inte lyckats mäta sig med Bring Citymail, det är förklaringen. Att det finns kollektivavtal är givetvis en förutsättning. TOMMY ZETTERWALL CHEFREDAKTÖR SVAR: Bring Citymail har cirka 1 800 anställda. Av dessa är cirka 400 timanställa. Självklart omfattas samtliga av kollektivavtal. Vid sidan av kollektivavtalet erbjuder vi även första besöket hos läkare eller naprapat betalt, subventionerad massage, friskvårdsbidrag, skobidrag och skyddsutrustning för våra anställda. Många som arbetar hos oss är unga, och många har utländsk bakgrund. Vi ger dem en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden – och de gör ett fantastiskt jobb! Faktiskt har vi, med 98,5 procent utdelade brev i rätt tid, högst leveranssäkerhet i världen. RIKARD SPÅLSÉUS INFORMATIONSANSVARIG BRING CITYMAIL Läs hela svaret på kollega.se Laddad väntan Jag skulle bra gärna vilja veta vad exakt ert reportage om älgjakt har att göra i en tidning som Kollega. Den är inte bara ovidkommande och malplacerad, utan även morbid. Vad är det ni försöker förmedla? Hur tycker ni att man ska känna sig när ni publicerar slaktbilder och döda kalvar? Jag vet att det här existerar och att, som det heter, djuren i alla fall slapp leva i fångenskap innan de dödades, men det urskuldar inte att det är lustmord och lustmord är inget som ska premieras i en facktidning. Undrar också vem det är som blir glad över fotnoten som hörde till: elva döda kalvar och elva döda djur? Kom ihåg att tidningen betalas av oss medlemmar och jag kan säga att jag vill inte på något sätt medverka till att ni trycker sådana här uppenbart vinklade artiklar som likväl kunnat haft – har? – Svenska Jägarförbundet som avsändare. SA SVAR:Jakt är något som engagerar många medlemmar. Jag har all respekt för att du tycker slaktscener är motbjudande. Och jag tycker att vi lyckats undvika att frossa i den typen av bilder. Att plädera för ”lustmord” är definitivt inte vår avsikt. Däremot att ge en levande bild av livet i ett jaktlag. Att då i en fotnot ange jaktresultatet tycker jag är på sin plats. TOMMY ZETTERWALL CHEFREDAKTÖR Grytor och bestick i Kollega Det var ett fint erbjudande som skickades med tidningen Kollega men jag brukar kolla innan jag handlar. Läser man på REjTA.se om International Trade Service hittar man mycket riktigt många besvikna kunder. Jag vill att alla skall vara uppmärksamma och lära sig att kolla på nätet om företag verkar justa. Allabolag. se är ett också bra ställe (det finns flera) att surfa in på innan man handlar. Där kan man se om företaget överhuvudtaget existerar, och det gör ju inte ITS AB i Borlänge! Söker man på Eniro hittar man företaget International Trade Service, ITS AS med organisationsnummer 5566687405. På allabolag.se tillhör organisationsnumret CC Vattugatan 3 AB, hela upplägget verkar gjort för att vilseleda, gömma sig och skydda från ansvar. Vem som står bakom ITS AB kan jag inte finna. Jag tycker inte att Kollega skall ”släppa in” vad som helst som bilagor. Är glad att jag kollade företaget och inte köpte något. MATS SVAR:Absolut, bra att kolla! Vår budget bygger delvis på annonsintäkter. Vi följer branschens etiska regler, vilket innebär att främlingsfientligt, könsdiskriminerande och annat kränkande stoppas. I övrigt är det högt i tak. Den aktuella bilagan, som norska ITS står bakom (bolaget i Borlänge sköter kundserevice), har gått i en rad fackliga tidningar. Men jag delar din kritiska hållning. Det finns all anledning att fundera över kvalité eller under vilka betingelser varor produceras när priset är lågt. Det är på sin plats, oavsett om det gäller butik eller postorder. TOMMY ZETTERWALL CHEFREDAKTÖR en sådan kraft och tillgång finns i Sverige. Därför blev jag minst sagt chockad över de två insändarskribenter som gömmer sig bakom signaturerna Annica respektive Allan i kollega nr 7. Marie Bergström som inte gömmer sig utan undertecknat sin insändare med hela sitt namn tror och hoppas jag är mer representativ för Kollegas läsekrets än signaturerna Annica och Allan. Det som gör mig upprörd är Kollega på Facebook Förhoppningen är att vi på det här sättet ger läsarna ännu en kanal för kommunikation med tidningen. Inget gör oss gladare än när medlemmar, förtroendevalda eller anställda hör av sig till oss med förslag, idéer och synpunkter. Så tveka inte att kontakta oss, på mejl eller på Facebook. Gilla Kollega: www.facebook.com/ TidningenKollega Osmakligt Jag tycker att det är osmakligt att ni har en bild på en naken kvinna på baksidan av tidningen. SANDRA Bra reportage om Johan Rockström Jag läste reportaget och porträtttet av Johan Rockström i Kollega nr 6 med stort intresse. Jag tyckte det var ett “superbra” porträtt av en “superhjälte” på miljöområdet. Det var intressant att få lära känna denne lågmälde och otroligt kunnige miljö - och klimatpedagog. För mig är han som sagt ingen okänd person, jag har varit intresserad av miljöfrågor nästan så länge jag kan minnas och jag känner både glädje, stolthet och inte minst förtröstan över att att signaturerna Annica och Allan försöker göra sig till representanter för mera än sig själva. Och att vi som litar mer på en 97-procentig enig forskarkår världen över vad gäller klimatforskningen än på de 3 procent högröstade klimatskeptikerna betraktas som miljödårar och blåögda svenskar. Själva påstår sig signaturen Allan sitta inne med sanningen när han påstår att oljan inte är någon fossil produkt. Det finns väl egentligen bara en sanning i signaturen Allans insändare, nämligen att allt vårt välstånd är uppbyggt runt oljan. Men det är just detta som inte kan fortsätta, det är det som med Johan Rockström beskrivning liknas vid “ att köra bil i natten utan lyse och utan att veta om bromsarna fungerar”. Vetenskapens värld i SVT den 8 november handlade om PR-kriget mot klimatforskningen. Det är ett smutsigt PR-krig som går ut på att så tvivel kring etablerade och avgörande forskningsresultat om klimatet. I programmet gjordes en jämförelse med den amerikanska tobakslobbyns kampanjer på 1950talet. Forskarna var redan då övertygade om rökningens skadliga effekter men med skickliga PR-kampanjer lyckades tobakslobbyn så tvivel kring forskningen slutsatser och på så sätt skjuta upp politiska regleringar och beslut i över 50 år. Så länge har vi inte tid med att skjuta upp politiska beslut och överenskommelser om klimatet. INGA GUSTAFSSON, JÄRNA Läs fler insändare på www.kollega.se 8-10 KOLLEGA 59
Kollega Sida 60
Kollega Sida 61
Kollega Sida 62
Kollega Sida 63
Kollega Sida 64
Kollega Sida 65
Kollega Sida 66
Kollega Sida 67
Kollega Sida 68