Inköpsstöd 1
Inköpsstöd till folk- och skolbibliotek Samtidigt
som antalet enskilda halvtidsbemannade skolbibliotek ökar något minskar antalet folkbibliotek som är integrerade folk- och skolbibliotek (2019, 404 stycken). En negativ trend är sedan millennieskiftet att antalet folkbibliotek totalt sett minskat med 25 procent. En del skolbibliotek som tidigare ingått i urvalsramen (minst 20 timmar skolbibliotekarie i veckan) meddelar att de på grund av skolans ekonomi fått minskad bemanningsgrad. Några av de kontaktade skolbiblioteken nämner att de har långvariga rekryteringsproblem för att ersätta vakanta skolbibliotekarietjänster. Samtidigt har nya skolbibliotek tillkommit och andra har fått ökade resurser till bemanning. I 84 kommuner saknas enskilda skolbibliotek som har minst 20 timmars avsatt bemanning per vecka. Det är en liten minskning. I 50 av dessa kommuner rapporterar folkbiblioteken att det finns integrerade folk- och skolbibliotek. 34 kommuner saknar både halvtidsbemannade enskilda skolbibliotek och integrerade folk- och skolbibliotek. Sammanlagt har endast 43 procent av eleverna i landet tillgång till halvtidsbemannade skolbibliotek eller integrerat folk- och skolbibliotek. I genomsnitt har skolbiblioteken 0,17 årsverken per 100 barn (ungefär 1 årsverke per 500 barn). På folkbiblioteken finns det 1 årsverke för barn och unga per 1 085 barn (antal barn i riket 2018 0–18 år, var 2 266 430). Ojämlikheten är även när det gäller folkbiblioteken mycket stor i de olika kommunerna. De flesta biblioteksorganisationerna har sedan en längre tid minskat sina nyförvärv av tryckta böcker, i stället har tillgången till titlar av e-böcker ökats. Utlåningen av e-medier har också ökat. Men beståndet av media för barn och unga har ökat något, liksom utlåningen och personal för barn- och unga.18 Apropå prioriterade grupper har nedladdningen från Legimus ökat markant. Skolbiblioteket har en viktig roll när det gäller att förmedla talböcker.19 Det har sedan länge redovisats ett samband mellan andel personal som bemannar biblioteken och höga nyckeltal för verksamheten i övrigt, även utlån. Mer personal per invånare ger generellt sett fler invånare som aktivt nyttjar sitt bibliotek.20 4.1.3 Folk- och skolbibliotekens medieförsörjning 2018 – en översikt (Kungliga biblioteket) Skolbibliotekspersonalen säger i Kungliga bibliotekets rapport att det behövs mycket pengar till media (apropå inköpsstödet), att situationen är hopplöst ojämlik när det gäller medieförsörjning och att det borde finnas riktlinjer som rektorer kunde använda. Bilden bekräftas av Skolinspektionens rapport.21 Personalfrågan är också ett stort bekymmer. Samtidigt som mer samverkan mellan folkoch skolbiblioteket efterlyses, och det påpekas att många satsningar från folkbiblioteken också kommer skolbiblioteken till godo, så är det bra att hålla verksamheterna isär organisatoriskt menar de intervjuade. De integrerade folk- och skolbiblioteken tenderar att bara utveckla låneverksamhet, medan samarbete mellan lärare och skolbibliotekarie och skolbibliotekets pedagogiska funktion inte utvecklas.22 Rapporten refereras ytterligare under punkterna 3.3 och 5.2. 18. Bibliotek 2019, s. 5 19. Bibliotek 2019, s. 6 20. Bibliotek 2019, s. 25 21. Skolbiblioteket som pedagogisk resurs, Skolinspektionen 2018 22. Folk- och skolbibliotekens medieförsörjning 2018, s. 49, 16/44