Inköpsstöd 1
Inköpsstöd till folk- och skolbibliotek 6. Kultur
rådets undersökningar 6.1 Intervjuer med 15 kommuner som inte sökt inköpsstödet på 4 år Hösten 2020 genomförde Kulturrådet telefonintervjuer med 15 kommuner för att fråga vilka problem som uppstått kring inköpsstödet och varför kommunerna inte sökt stödet på länge. De allra flesta av de tillfrågade kommunerna har problem att få fram de uppgifter som krävs angående skolbibliotekens budget för att ansöka om inköpsstödet. Problemen med att få ekonomisk redovisning kan grunda sig i att förvaltningarna har olika ekonomiska system och/eller olika budgetperioder. Problemen beror på olikheter i strukturer eller frånvaro av struktur, organisationerna hakar inte i varandra när det gäller biblioteksfrågorna. I det fall det finns integrerade skol- och folkbibliotek är det inget problem med redovisningen, men det är å andra sidan problem med att integrera biblioteket i skolarbetet. I flera kommuner finns det utbildade bibliotekarier som är anställda av folkbiblioteket, men arbetar deltid i skolan. I de kommunerna nämns också svårigheter med att integrera skolbiblioteket i skolarbetet. Men om det finns en skolbibliotekarie fungerar samarbetet med folkbiblioteket överlag alltid bättre. All forskning pekar på vikten av integration, det vill säga integration mellan skolbiblioteket och lärarna/skolan i övrigt samt stöd från rektor. Pamela Schultz Nybacka pekar på problemet med begreppet ”integrerade bibliotek”. När folkbibliotekspersonal talar om integrerade bibliotek menar de integration av biblioteksformerna, men när skolfolk talar om integrerade bibliotek menar de samarbete mellan skolan/lärarna och skolbiblioteket. I Nacka kommun har alla folkbibliotek enskilda huvudmän, medan det finns både kommunala och enskilda skolor. Där finns en projektanställd som arbetar övergripande med läsfrämjande. Bibliotekschefen säger: ”Nacka kommun kan inte tala med en röst”, och det är ju den samordningen som inköpsstödet kräver. För flera kommuner gäller att det är svårt att tala med en röst, situationen är splittrad. Sammanfattningsvis bekräftar telefonintervjuerna många resultat som redovisats i rapporterna i övrigt. Sammanfattning • 1 kommun har ej sökt på grund av inaktuell biblioteksplan • 3 kommuner säger sig inte ha kontakt med skolan eller att det inte finns skolbibliotek i kommunen • 4 kommuner har fackutbildade bibliotekarier anställda på folkbiblioteket som arbetar i skolan. Två bibliotekschefer talar om bristen på integration i skolarbetet och tycker organisationsformen är otillräcklig • 4 kommuner har integrerade folk- och skolbibl eller är på gång att starta • 5 kommuner har ej sökt på grund av sänkt medieanslag. För fyra av dem hände det för flera år sedan, och bidraget har glömts bort, bland annat beroende på att man anser sig ha ett bra medieanslag. • 10 kommuner har ej sökt på grund av bristande samarbete med skolbibliotek och svårigheter att få information om skolbiblioteksanslaget 32/44