Inköpsstöd 1
Inköpsstöd till folk- och skolbibliotek 1. att öv
erhuvudtaget tipsa om läsning, 2. att lära känna målgruppen för att bättre förstå vad som intresserar den, 3. att lyfta fram läsning som underlättar identifikationen för killar/tjejer, och motverkar synen på läsning som en genuskodad sysselsättning. I Kulturrådets rapport 2015, Med läsning som mål, argumenterar Jonas Andersson för att arbeta med begreppet fri läsning i stället för lustläsning – som är mycket vanligt i läsfrämjasammanhang.40 Han menar att ”fri läsning” är ett bredare begrepp som kan innefatta många fler motiv än lustläsning – som görs enbart för nöjes skull. Killarna i Läs bro´!-projektet ger honom rätt! Fri läsning anknyter självklart till läsning på fritiden, som är ett område som betonas av Läsdelegationen. Delegationen lyfter speciellt läsning på fritidshem.41 Läsning via folkbiblioteken är ju självklart också kopplad till fri läsning. Det verkar viktigt för unga att läsa fritt, utan anvisningar och styrning. Samtidigt kan lusten att söka kunskap vara en drivkraft att ta tag i läsningen för den grupp som inte läser på fritiden, och då är skolbiblioteket en självklar plats. 40. Med läsning som mål, Kulturrådet, 2015, s. 22 41. Barns och ungas läsning, s. 111–119 25/44