Buffé 1
NYTT & HETT! Juni– juli DRINKTRENDER Sommarens me
sta bubblare tersöt Aperol blandad med mousserande vin och sodavatten. I sommar kan Aperolen få konkurrens av öldrinkar, till exempel shandy, där öl helt enkelt blandas med en skvätt söt citronsaft. På Ångbåtsbryggan vid Strandvägen i Stockholm konstaterar bartender Jonathan Lindqvist att både ölmojitos och ölmargeritas dykt upp på menyerna på senare tid. – Men får jag gissa är vi svenskar ändå lite rädda att förstöra ölet genom att göra en drink av det, säger Jonathan. Även på Stockholmsställena Recept på tre sommardrinkar hittar du på sidan 47. En sommardrink ska vara fräscht syrlig, gärna bubblig och inte alltför alkoholstark. Förra året var den italienska Aperol spritz sommarens stora barhit. Plötsligt satt var och varannan bargäst och sippade korallröd bitOrangeriet och Berns ser man ett nyvaknat intresse för öldrinkar. Marcus Magnusson på Berns tror att det beror på ett allmänt ökat fokus på öl. Mikrobryggerier och hemmabryggare har säkert hjälpt till. Pontus Jansson på Orangeriet välkomnar öldrinkarna, eftersom de bidrar med nya smaker på drinklistan. Istanbuls svenske stjärnkock FRÅN SVERIGE TILL TURKIET OPINION: BUFFÉ FRÅGAR SVENSKA FOLKET Matbesök lockar i sommar Snart är det sommar och semester! Buffé passade på att fråga läsarna vad de ska hitta på när det gäller olika slags matutflykter. Populärast visade sig gårdsbutiker vara. Var fj ärde läsare tänker besöka en gårdsbutik i sommar (med en viss underrepresentation i gruppen 35–54 år). Bondens marknad visade sig populärt bland de äldre (35 procent) men bara hos drygt var femte bland de yngre. Självplock lockar de yngre i större utsträckning, drygt tre av tio, jämfört med gruppen över 55 år, där bara 15 procent är intresserade. Saluhallar och matmarknader lockar tre av tio och matfestivaler knappt två av tio. Bryggerier, musterier och fi skmarknader visade sig mindre populärt, med knappt tio procents intresse. Hela 75 procent sa sig vara beredda att göra ett eller fl era besök enligt de uppräknade resmålen. Matkonst på Mikla. Han är Turkiets mest kände kock, med teveprogram, böcker och en koncern med 16 krogar och 500 anställda. Men med en finsk mamma och en turkisk pappa har Mehmet Gurs alltid känt sig lite udda. Under uppväxten i Stockholm var han inte riktigt svensk, som tonåring i Istanbul inte helt turk. I dag ser han utifrånperspektivet som en stor fördel. När bestämde du dig för att bli kock? – Jag tackar svensk prao för det. Jag var på restaurang – och gjorde i och för sig en usel sallad på smaklösa tomater och anonym salladsolja. Men jag gillade livet. När jag sedan åt solmogna tomater i Turkiet insåg jag smakernas betydelse. Hur kan ett utanförskap vara positivt? – Man kan upptäcka saker som andra tar för självklart. Och så har man inte samma respekt för de kulturella traditionerna. Är det inte bra med respekt för mattraditioner? – Turkiet har, liksom Frankrike och Italien, starka och stolta mattraditioner, ett ’så har vi alltid gjort’-tänk. Risken är att det hämmar utvecklingen. Jag var 16 år när jag kom till Istanbul från Sverige, och först då lärde jag känna turkisk mat på allvar. Det blir annorlunda än om du lever med den dagligen. Så du lagar inte turkiskt i dag? – Tvärtom! På toppkrogen Mikla (syftar på Miklagård, som vikingarna kallade Istanbul) började jag visserligen med turkisk mat serverad med skandinavisk minimalism. Det var en succé, fullt jämt. Men efter hand ville jag gå djupare i det turkiska matarvet. Hur gjorde du för att lära dig mer? – Jag anställde en antropolog. Under flera år bilade vi runt i Turkiet, och även in i Georgien, Syrien och Libanon. Vi knackade helt enkelt på hos folk, och de visade oss sitt mathantverk. Vi har ätit himmelsk grottlagrad ost, hittat fantastiskt vete odlat i bergen och öl bryggt enligt gamla traditioner. Vad är speciellt med turkisk mat? – Jag uppskattar kontrasterna. En stark rätt är verkligen stark, en söt baklava är jättesöt. Det finns inget lagom. 2 av 10 besöker matfestivaler B U F F É 6– 7 • 201 4 5 ILLUSTRATION: IRINA RÖNNSKOG HEJ Mehmet! 25 % besöker en GÅRDSBUTIK i sommar 10 % besöker bryggerier 35 % av de äldre läsarna besöker Bondens marknad FOTO: MECIT GÜLAYDIN 3 av 10 unga besöker självplock