Vad har ni saknat? Barn! 1
Vad har ni saknat? Barn! Sammantaget ger detta av
snitt uttryck för hur en potentiell svaghet inom biblioteksorganisationen i form av personal som under pandemin tappade energi och arbetsglädje snarare bör betraktas som en styrka eftersom denna personal visade stor flexibilitet att ställa om, planera om och anpassa sitt arbete utifrån rådande omständigheter. De hot som biblioteken upplevde under pandemin handlade om minskade besökssiffror och minskade utlån samt att samverkansparter helt ställde in besök och samarbeten. Detta resulterade i vad som beskrevs som förlorade generationer av barn och unga, vilket i sig också kan beskrivas som ett hot i omvärlden och i det framtida arbetet. Å andra sidan står biblioteken redan i startgroparna för att arbeta gentemot dessa målgrupper och det finns såväl kompetens som arbetsmetoder inom biblioteksorganisationen att luta sig mot, vilket kan betraktas som en styrka. Samarbete Även om flera av biblioteken i perioder kunde hålla öppet och genomföra planerade satsningar så var det andra samarbetspartners som stängde eller begränsade sin verksamhet. Det påverkade i sin tur besöken på biblioteken och bibliotekens uppsökande verksamhet när exempelvis förskolor, skolor och fritidsgårdar stängde sin verksamhet: Det är en del som inte har fått komma ut, varken personal eller brukare. […] Det är inte bara vi som pausat vår verksamhet utan andra har gjort det, och det har påverkat vår verksamhet. (Älvdalen) Det var ju stopp ett längre tag när vi inte över huvud taget hördes och vi var ju portade, vi fick inte komma dit till BVC eller förskola. (Ludvika) Dorotea berättade om ett minskat samarbete med andra verksamheter i lokalsamhället, exempelvis olika föreningar, och konstaterade att ”man hade säkert kunnat göra mer men jag tror att många var trötta och fullt upptagna med det [pandemin] för stunden”. Även Ljusdal vittnade om svårigheten att samarbeta med andra verksamheter under pandemin och förklarade det med att dessa också hade restriktioner att tolka och förhålla sig till: Men på något sätt så känns det som att alla verksamheter har varit så upptagna med sitt. Är man en förskola som också har 1 000 olika restriktioner och nya förhållningssätt hela tiden. Samtidigt som det i intervjuerna ges flera exempel på hur samarbete försvårats eller ställts in under pandemin finns det också exempel på kommuner där biblioteket har fått nya samarbeten med andra verksamheter under pandemin. Älvdalen, som var aktivt med att synliggöra biblioteket i kommunen, berättade hur de arbetat på ett sätt som gjorde att andra kommunala verksamheter fått upp ögonen för biblioteket: Vi har inte tappat vårt samarbete. Vi har mer utökat våra samarbeten, hittat ut och nästlat oss in överallt. Man måste tänka på lite andra sätt och vara snabba och haka på och säga: ”Här är vi och vi kan hjälpa er med det här och det här.” Citatet från Älvdalen visar hur biblioteket var proaktivt genom att självt identifiera vad de kunde erbjuda andra och sedan hade ”nästlat sig in” och erbjudit sina tjänster och den kompetens bibliotekspersonalen besatt där de såg att den kunde användas. Det förhållningssättet innebar att gamla samarbeten kunde fortsätta men även att nya samarbeten kunde utvecklas. Analysen ovan ger insyn i en styrka i biblioteksorganisationen när personalen identifierade hur biblioteket kunde vara en resurs för andra verksamheter och hittade sätt att synliggöra det. På så vis kunde nya relationer och samarbeten utvecklas i lokalsamhället. Samtidigt innebar andra verksam13/40