Vad har ni saknat? Barn! 1
Vad har ni saknat? Barn! eventuella stängning. Hä
r efterfrågades nationell samordning och strategier. Försvårade möjligheter till delaktighet för barn och unga: Restriktionerna begränsade möjligheterna till möten och hotade både bibliotekets vardagliga och långsiktiga arbete för att involvera barn och unga samt arbetet med barns och ungas delaktighet. Delaktighetsarbete framstod som avhängigt möjligheten till fysiska möten för att kunna bygga tillitsfulla relationer. De spontana mötena i biblioteket sågs som viktiga för att fånga upp barns och ungas perspektiv och utifrån det kunna utveckla aktuell och relevant verksamhet för barn och unga. Begränsad funktion som social mötesplats och plats för lärande för barn och unga: Pandemin begränsade barns och ungas möjligheter att ta del av kulturaktiviteter, att själva utöva kultur och deras tillgång till litteratur. Biblioteken hindrades dessutom i sin roll att fungera som en välkomnande, trygg och kravfri plats för yngre samhällsmedborgare när det inte gick att hålla öppet och låta barn och unga vistas på biblioteket. Avslutande reflektion Avslutningsvis visar denna studie att det för biblioteken kan behövas andra avväganden, metoder och lösningar i relation till barn och unga än för vuxna, för att dessa yngre samhällsmedborgares lagstadgade rättigheter till kultur, fritid och delaktighet ska kunna upprätthållas och garanteras under samhälleliga kriser. Barnbiblioteken som samhällelig institution har en betydande roll för jämlikhet och demokrati genom att vara en av de få platser i samhället som är kostnadsfri och öppen för alla. Utöver att fylla funktion som kulturinstitution ger biblioteken dessutom tillgång till samhällsinformation, ger hjälp med källkritiska bedömningar samt förser barn och unga med lugna platser att studera eller vistas på när vardagen och samhället i övrigt är oförutsägbart och tillvaron kanske är smått kaotisk. Denna studie belyser även bibliotekens betydelse som en del av ett samhälleligt skyddsnät för grupper som kan bli särskilt påverkade och utlämnade åt andra vid kriser som pandemier. För att kunna fylla denna funktion krävs att biblioteken hålls öppna för barn och unga, att de fortsätter att anordna aktiviteter för dessa grupper och framför allt att det finns utrymme för bibliotekspersonalen att möta och skapa relationer byggda på förtroende med barn och unga. Studien visar att medan digitala lösningar till stor del fungerar väl för den vuxna befolkningen så gäller inte nödvändigtvis detsamma för barn och unga. Det är av stor vikt att de erfarenheter biblioteken gjort under pandemin tillvaratas och kan användas för att utforma handlingsplaner och strategier för hur barns rättigheter till kultur, information och delaktighet kan säkerställas även vid samhälleliga kriser. 37/40