Vad har ni saknat? Barn! 1
Vad har ni saknat? Barn! Sammanfattande slutsatse
r I detta avslutande kapitel sammanställer vi de resultat från studien som vi diskuterat ovan. Vi har valt att göra sammanställningen i form av en SWOT-matris. Styrkor (organisationen) Svagheter (organisationen) Organisationens och personalens förmåga att ställa om och anpassa arbetet. Biblioteken som resurs i lokalsamhället. Möjligheter till kompetensutveckling. Erfarenhetsutbyte, metodbanker och verksamhetsutveckling. Lokal förankring och lokala lösningar. Digitala lösningar. Tid för reflektion och eftertanke. Möjligheter (omvärlden) Satsningar och resurser som tillförs biblioteken. Nationell samordning om bibliotekens roll och uppgift vid samhälleliga kriser. Tillvaratagande av bibliotekens erfarenheter under pandemin. Bibliotekens resurser tillvaratogs inte i kommunen. Bristande kunskap om regelverk för digitala arrangemang. Svårighet att nå barn och unga genom egna kanaler. Svårt att nå målgruppen genom digitala lösningar. Hot (omvärlden) Restriktioner som ledde till färre besök och minskad utlåning. Väl fungerande kommunikation och inflytande i kommunen Förlorade generationer av barn och unga. Barns och ungas ojämlika sociala villkor. Svårtolkade och fluktuerande restriktioner. Avsaknad av nationell samordning för att möjliggöra erfarenhetsutbyte och kunskapsspridning. Nationella restriktioner som inte tog hänsyn till lokala förutsättningar. Bristande kommunikation och inflytande i kommunen. Avsaknad av barnkonsekvensanalyser. Försvårade möjligheter till delaktighet för barn och unga. Begränsad funktion som social mötesplats och plats för lärande för barn och unga. Styrkor Organisationens och personalens förmåga att ställa om och anpassa arbetet: Intervjuerna visar stor flexibilitet och anpassningsbarhet i hur biblioteken utformade olika metoder att nå barn och unga under pandemin för att kunna erbjuda kultur, litteratur och möten. Biblioteken som resurs i lokalsamhället: Några bibliotek var proaktiva med att lyfta fram den kompetens personalen besatt och de resurser biblioteket hade i sina kommuner och kunde därmed synliggöra biblioteket som samhällsviktig verksamhet. Möjligheter till kompetensutveckling: Biblioteken använde den ökade inre tid som pandemin innebar när öppettider begränsades och program minskade till att bland annat möjliggöra för personalen att fortbilda sig och höja sin digitala kompetens – något biblioteken har nytta av även efter pandemin. Erfarenhetsutbyte, metodbanker och verksamhetsutveckling: Några bibliotek använde tid som frigjordes under pandemin för att strategiskt tillvarata kompetens som fanns inom verksamheten 34/40