Vad har ni saknat? Barn! 1
Vad har ni saknat? Barn! genom att exempelvis utv
eckla metodbanker. Detta gjorde att verksamheten blir mindre personberoende och på så vis mindre sårbar. Tid användes även för att exempelvis se över och utveckla mediebeståndet. Lokal förankring och lokala lösningar: Samtliga intervjuade bibliotek gav uttryck för behovet av att utforma verksamhetsutveckling och nya lösningar utifrån lokala förutsättningar. Detta visar att det finns en kännedom och kunskap om lokalsamhället samt om de användargrupper som finns där. Digitala lösningar: Ökad användning av digitala möten upplevdes effektivisera möten och öka möjligheterna till kunskapsspridning. Vissa digitala lösningar för att nå barn och unga upplevdes som lyckade och något biblioteken kommer fortsätta att arbeta med. Tid för reflektion och eftertanke: Pandemin satte ljuset på behovet av att diskutera bibliotekets roll och uppdrag. Det framkommer i intervjuerna att detta är något som diskuterats på biblioteken och att sådana diskussioner kunnat användas för att motivera bibliotekets verksamhet. Det har också mer konkret funnits tid för reflektion och eftertanke, vilket använts för att förankra verksamheter och motivera projekt. Här framträder dock ett behov att även fortsatt få tid till reflektion, eftertanke och diskussioner om bibliotekets uppdrag. Svagheter Bibliotekens resurser tillvaratogs inte i kommunen: Detta kan delvis bero på att biblioteken inte tydligt visade vilken roll de kunde spela och hur de kunde bidra i kommunen vid samhällskriser. Det kan i sin tur leda till hot mot verksamheten om det leder till ett ifrågasättande av bibliotekens relevans och i förlängningen när det ska tilldelas resurser i konkurrens med andra verksamheter. Bristande kunskap om regelverk för digitala arrangemang: Kompetensen om regelverk kring tillgänglighetsanpassning, upphovsrätt och sändningsrättigheter behöver höjas på biblioteken. Svårighet att nå barn och unga genom egna kanaler: När fysiska möten begränsas eller hindras försvåras även bibliotekens möjligheter att nå ut till barn och unga. Flera bibliotek använde sig av andra verksamheters sociala kanaler för att synliggöra biblioteket. Att bibliotekets digitala kanaler inte används eller upplevs som intressanta av barn och unga innebär svårigheter att nå dessa grupper. Svårt att nå målgruppen genom digitala lösningar: Flera digitala anpassningar och lösningar upplevdes som fruktbara och är något biblioteken tar med sig inför framtiden. Samtidigt visade studien att medan många digitala lösningar fungerar bra med vuxna biblioteksanvändare är det inte säkert att detsamma gäller barn där det kunde finnas digital trötthet, ovilja att interagera via digitala medier eller ojämlik tillgång till datorer och wifi. Möjligheter Satsningar och resurser som tillförs biblioteken: I studien framträder ett starkt engagemang för biblioteksverksamheten, en stark tilltro på biblioteket som samhällsviktig verksamhet samt en övertygelse om biblioteket som särskilt viktigt för barn och unga i kristider. Det finns mycket erfarenheter och kunskaper på biblioteken som kan bidra till biblioteksutveckling och diskussioner om bibliotekets roll och uppdrag, om de tillvaratas på rätt sätt. För att så ska bli fallet behövs fortsatta satsningar på biblioteken i form av exempelvis projektbidrag och möjligheter till fortbildning. Väl fungerande kommunikation och inflytande i kommunen: Biblioteken hade olika erfarenheter av möjligheterna till inflytande över beslut i kommunen samt hur de hölls uppdaterade och informe35/40