Vad har ni saknat? Barn! 1
Vad har ni saknat? Barn! Förord Covid-19 innebar
att Sveriges folkbibliotek var tvungna att ställa om och anpassa sin verksamhet efter en ny verklighet. I den här rapporten beskriver Amira Sofie Sandin och Emma Berge Kleber från Högskolan i Borås vad personalen på sex folkbibliotek upplevde och lärde sig av att bedriva verksamhet för barn och unga mitt under en samhällskris. Rapporten visar att det fanns många olika sätt att nå barn och ungdomar trots de utmaningar, och till och med hot, för biblioteken som pandemin förde med sig. En majoritet av biblioteken höll öppet under pandemin men med vissa begränsningar, och hur biblioteken tog sig an utmaningarna skilde sig åt. Många bibliotek erbjöd digitala aktiviteter. En del folkbibliotek minskade sin samverkan med lokalsamhället medan andra bibliotek var proaktiva och sökte upp aktörer att samarbeta med. Flera folkbibliotek upplever att pandemin lett till att flera årskullar inte introducerats för och fått samma vana att besöka bibliotek som tidigare samt att man reflekterar över vad det kan innebära på lång sikt. Biblioteken hade alltså en förmåga att ställa om sin verksamhet. Men vad innebar alla dessa förändringar? Finns det andra aspekter att ta hänsyn till vad gäller barn och ungdomar jämfört med vuxna under en samhällskris? Vad kan folkbiblioteken lära av covid-19-pandemin inför andra samhällskriser som kan komma framöver? Och hur kan folkbibliotek återskapa och etablera hållbara kontakter och relationer med barn och unga? Syftet med rapporten är att bidra med kunskap om bibliotekens förutsättningar under pandemin och vilka konsekvenser pandemin har fått. Rapporten tar sin utgångspunkt i satsningen på Stärkta bibliotek, och vår förhoppning är att rapporten bidrar till att öka kunskapen och förståelsen för förutsättningar och faktorer att bedriva biblioteksverksamhet för barn och ungdomar under särskilda förhållanden. Den kan också fungera som underlag för fortsatta diskussioner om hur biblioteksverksamhet för och med barn och ungdomar ska utformas. 2/40