Vad har ni saknat? Barn! 1
Vad har ni saknat? Barn! Rapporten drar bland ann
at följande slutsats: ”Folkbiblioteken måste ingå i kommunernas krisorganisation och utses till samhällsviktig verksamhet. Under kriser behöver invånarna få tillgång till information och biblioteken är en garant för detta.” (s. 6). När regeringen i Strategi för ett starkt biblioteksväsende 2022–2025 (2022) beskriver hur biblioteken kan betraktas som en del av totalförsvarets civila del är det just ”tillgången till faktabaserad och trovärdig information” (s. 24) som lyfts fram. Det förslag till nationell biblioteksstrategi som 2017 togs fram på uppdrag av Kungliga biblioteket introducerar å sin sida biblioteket som den femte statsmakten och betonar bibliotekets balanserande roll i ett demokratiskt samhälle där samhällsmedborgare kan ”bygga sina uppfattningar på kunskap” tack vare bibliotekens oberoende ställning i samhället (Fichtelius 2017, s. 12). Vidare understryks i detta förslag till biblioteksstrategi vikten av det fria samtalet, fritt åsiktsutbyte och fri tillgång till information, kunskapsförmedling samt bibliotekets roll för medborgares möjligheter till delaktighet i det demokratiska samhället (Hirschfeldt 2017). Tidigare studier identifierar alltså en ojämlik tillgång till bibliotek samt olika villkor och förutsättningar för biblioteken att bedriva verksamhet under pandemin, samtidigt som det finns en diskurs om biblioteket som samhällsviktig verksamhet. I dessa resonemang betonas biblioteken som viktiga utifrån deras roll som neutrala och icke-politiska informationsförmedlare och rum för fri åsiktsbildning. Dessa argument framstår dock som starkt kopplade till vuxnas användning av biblioteken, vilket väcker frågor om bibliotekets roll för barn och unga under kriser, men i nuläget har ingen djupare genomlysning gjorts med fokus på pandemins konsekvenser för bibliotekens barn- och ungdomsverksamhet. Det saknas alltså till stor del kunskap om personalens erfarenheter och upplevelser av utmaningar under pandemin i relation till barn- och ungdomsverksamheten, hur personalen hanterat dessa utmaningar, hur de resonerat om de avväganden som behövt göras samt vilka lärdomar de tar med sig inför framtiden. Denna studie kan ses som ett bidrag för att belysa dessa frågor. Syfte och forskningsfrågor Denna studie har genomförts på uppdrag av Kulturrådet i syfte att bidra med kunskap om förutsättningar under och konsekvenser av pandemin när satsningar inom Stärkta bibliotek genomförts vid projekt med barn och unga som huvudsaklig målgrupp. Syftet konkretiseras genom följande forskningsfrågor: 1. Vilka utmaningar har biblioteken stött på vid genomförandet av Stärkta bibliotek under pandemin? 2. Hur har biblioteken anpassat sig efter dessa utmaningar? 3. Vilka lärdomar tar biblioteken med sig in i framtiden utifrån erfarenheterna under pandemin? 5/40