Vad har ni saknat? Barn! 1
Vad har ni saknat? Barn! rade. För bibliotek där
kommunikation och informationsflöde fungerade väl bidrog detta till lättare omställningar och anpassning. Nationell samordning om bibliotekens roll och uppgift vid samhälleliga kriser: Denna och nästa rubrik hör samman och handlar om de behov biblioteken såg, och de förhoppningar de gav uttryck för, inför framtiden. Nationell samordning var något som biblioteken saknat under pandemin och som de såg att det fanns möjlighet att utveckla. Tillvaratagande av bibliotekens erfarenheter under pandemin: Denna punkt föddes ur en oro att de erfarenheter biblioteken gjort, de kunskaper de fått och de diskussioner som förts om bibliotekets funktion som samhällsviktig resurs inte skulle tillvaratas. Samtidigt fanns det förhoppningar om att såväl bibliotekarieutbildningen som fortbildning av yrkesverksamma bibliotekarier (exempelvis i regionbibliotekens regi) skulle kunna ta avstamp i dessa erfarenheter och därmed bidra till kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte. Hot Restriktioner som ledde till färre besök och minskad utlåning: Barns och ungas besök såväl på fritiden som under skoltid minskade och därmed även utlåning av medier. Biblioteken drabbades även när samverkanspartners ställde in både besök på och samarbeten med biblioteken. Förlorade generationer av barn och unga: Att barn och unga hindrats eller begränsats att besöka biblioteken och att ta del av programutbud och aktiviteter innebar en oro att vissa grupper av barn inte kommer att få den biblioteksvana som andra barn och unga fått före pandemin. Samtidigt finns en vilja och kompetens vid biblioteken att rikta särskilda insatser gentemot dessa barn och unga; här finns dock en risk att resurser saknas. Barns och ungas ojämlika sociala villkor: Trots bibliotekens vilja att ställa om verksamheten och testa digitala lösningar synliggjorde pandemin barn och ungas ojämlika villkor exempelvis deras möjlighet att ta sig till biblioteket, tillgång till wifi, engagerade föräldrar och lugna hemmiljöer som begränsade eller hindrade barn och unga från att delta i bibliotekets digitala aktiviteter. Svårtolkade och fluktuerande restriktioner: Att restriktionerna både var svåra att tolka och därtill fluktuerande innebar svårigheter för biblioteken att planera och utföra sitt uppdrag. Avsaknad av nationell samordning för att möjliggöra erfarenhetsutbyte och kunskapsspridning: Biblioteken uttryckte önskemål om nationell samordning för att tillvarata de lärdomar som gjorts under pandemin. Att en sådan samordning och kommunikation inte fanns strukturerat inom bibliotekssektorn under pandemin innebär en risk att kunskaper och goda exempel inte spridits och kan gå förlorade inför framtiden. Nationella restriktioner som inte tog hänsyn till lokala förutsättningar: Biblioteken gav uttryck för att nationella restriktioner inte möjliggjorde lokala lösningar utifrån de olika förutsättningar som fanns i respektive kommun. Bristande kommunikation och inflytande i kommunen: Hos de bibliotek som upplevde att kommunikation och information inte fungerade väl kunde det finnas en frustration över att bibliotekets resurser inte tillvaratogs eller att det saknades barnkonsekvensanalyser. Avsaknad av barnkonsekvensanalyser: Trots att FN:s konvention om barnets rättigheter sedan 2020 är del av svensk lagstiftning gav biblioteken uttryck för att ett barnperspektiv saknades i vissa kommuner och att det inte gjordes barnkonsekvensanalyser i diskussioner om exempelvis biblioteks 36/40