LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE PRESTATI
ONSSTYRNING FÖR ÖKAD EFFEKTIVITET Inom EU finns en omfattande reglering av flygtrafiktjänster. EU fastställer också långsiktiga mål för flygsäkerhet, kapacitet och kostnadseffektivitet. EU:s reglering av flygtrafiktjänster omfattar bland annat certifieringskrav, krav på teknisk harmonisering och bildande av funktionella luftrumsblock över nationsgränserna. EU-kommissionen fastställer också så kallade prestationsplaner med mål för flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet. EU:s prestationsplaner syftar till att: • öka kapaciteten i luftrummet och minska förseningar • behålla eller förbättra flygsäkerheten oberoende av trafikökningar • sänka kostnaderna för flygtrafikledning • minska varje flygnings miljöpåverkan. Mål sätts sedan för de olika staterna och luftrumsblocken. För Sveriges del omfattar målen en route och terminaltjänsten vid Stockholm Arlanda Airport. För den första referensperioden, RP1 2012–2014, uppnådde LFV samtliga mål. För den andra referensperioden, RP2 2015–2019, har LFV uppnått flertalet mål. 2019 klarade LFV målen undantaget miljö och kostnadseffektivitet. Miljömålet är mycket utmanande och avvikelsen beror på väder och militär övningsverksamhet. Kostnadseffektivitetsmålet kunde under 2019 inte nås till följd av ökade kostnader jämfört med den fastställda planen för den andra referensperioden. Återrapportering för RP2 återfinns på sida 64–65. KOSTNADSKRAV Genom systemet regleras undervägs- och terminalavgifterna vid Stockholm Arlanda Airport. Undervägsavgifterna finansierar, utöver den flygtrafiktjänst en route som utförs vid kontrollcentralerna och tillhörande infrastruktur, även flyginformationstjänst och en betydande del av den lokala flygtrafiktjänst som utförs från flygplatsernas kontrolltorn och terminalkontroller. Sammantaget svarar dessa avgifter för cirka 70 procent av LFVs omsättning. Under RP2 2015–2019 var målet att enhetskostnaden i fast pris skulle minska med 17 procent, eller i genomsnitt 2,4 procent per år. LFV har för 2019 varken nått målet för en route eller terminal Arlanda beroende på högre kostnader jämfört med prestationsplanen. En slutlig avstämning sker 2020. Efter att ha genomfört ett besparingsprogram under år 2015-2017 på 200 miljoner kronor har det visat sig svårt att nå ytterligare effektiviseringar. Därtill har en kraftigare trafiktillväxt och ökade krav på infrastrukturen medfört stora resurs behov och ökade kostnader. KAPACITET LFVs flygtrafiktjänst klarade under 2019 de högt ställda målen på tillgänglighet och kapacitet med minimala förseningar. 99,3 procent av flygningarna en route i svenskt luftrum kunde genomföras utan några förseningar orsakade av flygtrafiktjänsten. Under sommarmånaderna uppstod de största förseningarna, orsakade främst av väder, personalbrist eller tekniska störningar. Under sommaren rådde brist på flygledare, sedan ett tiotal medarbetare sagt upp sig för att ta jobb utomlands. Även målet gällande kapacitet för terminal Arlanda uppnåddes 2019. LFVs operativa resursplanering utgår från de trafikprognoser som Eurocontrol tar fram för svenskt luftrum. Istället för en prognostiserad ökning 2019 minskade flygtrafiken med 1,4 procent. Kapaciteten kunde upprätthållas trots brist på flygledare. Den genomsnittliga förseningen i det dansk-svenska luftrummet uppgick till 0,07 (0,04) minuter per flygning, vilket är bättre än EU:s mål för det dansksvenska luftrummet, som var 0,09 (0,09) minuter per flygning. REFERENSPERIOD 3 Under 2019 har arbetet med nästa referensperiod, RP3 2020–2024, pågått. Ett nytt regelverk beslutades i december 2018. Det nya regelverket innebär bland annat en striktare styrning av investeringar, men också en utökad möjlighet att ta hänsyn till lokala förutsättningar. Underlag har lämnats till Transportstyrelsen och LFV har medverkat vid de konsultationer som Transportstyrelsen har arrangerat. EU har beslutat mål för RP3. Fokus ligger på att komma till rätta med de stora kapacitetsproblemen i Europa. Det finns även krav på kostnadsreduceringar där EU:s mål innebär att de reala enhetskostnaderna under perioden till och med 2024 ska sänkas med i genomsnitt 1,9 procent per år jämfört med prognostiserade enhetskostnader för 2019 för Europas flygtrafiktjänstleverantörer. Transportstyrelsen lämnade ett förslag till svensk prestationsplan under hösten 2019. I planen före - slås Sveriges mål för flygsäkerhet och miljö överensstämma med de av EU föreslagna målen. När det gäller kapacitet föreslår Transportstyrelsen att Sverige ska klara att uppnå högre krav under 2020–2022, medan de sista två åren är i linje med EU:s förslag. När det gäller kostnadseffektivitet kan den plan Sverige före16