LFV Årsredovisning 2019 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2019 Under 20
19 registrerades totalt 3 151 (3 462) rapporter från LFVs medarbetare. LFVs mål för hantering av avvikelserapporter uppnåddes med god marginal Det i sin tur bidrar till det viktiga lärandet i organisationen. LFVs framgångsrika arbete med att minska ledtiderna i uppföljningen av driftavvikelser har fortsatt vilket resulterat i att dessa reducerats med över 95 procent de senaste tre åren. L FVS KONTINUI TET SPROJ EK T Under året som gått har flygsäkerhetsarbetet i kontinuitetsprojektet intensifierats. Projektet innebär att en kontinuitetsförmåga byggs upp, både operativt och tekniskt så att flygtrafikledning kan bedrivas från den andra kontrollcentralen i händelse av bortfall för den ena. Ett flertal riskanalysmöten har hållits, med deltagare både från ATCC Stockholm och ATCC Malmö och från Eltel Networks, som levererar tekniska underhållstjänster till LFV. Resultatet så här långt är bland annat ett stort antal nya säkerhetskrav, vars syfte är att utgöra riskreducerande åtgärder och omhänderta de potentiella felkällor som har identifierats, och därigenom säkerställa en säker leverans av tjänst även under kontinuitetsdrift. VÅR ORGANISATION FÖR FLYGSÄKERHET Flygsäkerhet är en viktig fråga och ett ansvar som sträcker sig från LFVs styrelse till generaldirektören och koncernledningen ned till varje operativ enhet. Alla medarbetare har kännedom om flygsäkerhet och dess högsta prioritet, och hur det egna arbetet kan påverka flygsäkerheten. LFVs flygsäkerhetskommitté styr och följer upp flygsäkerhetsmål och är beslutande organ för flygsäkerhetsrelaterade samarbeten och inriktningen av LFVs långsiktiga och strategiska arbete inom flygsäkerhet. 35 På varje operativ enhet finns särskilt ansvariga för flygsäkerhetsarbetet. Alla i operativt arbete har ansvar för flygsäkerheten kopplat till tjänsten. Briefing och debriefing före och efter ett arbetspass är också en del i flygsäkerhetskulturen. I säkerhetsarbetet samverkar LFV kontinuerligt med framför allt Transportstyrelsen, Statens Haverikommission, Försvarsmakten samt Swedavia och andra flygplatsägare. Samarbetet har utvecklats under året med målsättningen att fortsatt förbättra flygsäkerheten. De processer som beskriver hur avvikelser ska hanteras, respektive hur förändringar i det funktionella systemet ska riskbedömas, har under året genomarbetats för att bli kompatibla med EUförordning 2017/373, som träder i kraft den 2 januari 2020. Arbetet har drivits som ett projekt parallellt med det ordinarie flygsäkerhetsarbetet. . LFV OPERATIV MANUAL – LOM Effektiviseringsarbetet med LFV Operativ Manual ATM (LOM) fortsatte under året. LOM har genomgått fyra revisioner under 2019. Utöver dessa revisioner har även tio LOM Supplement (LOM SUPP) och nio LFV Operativ Information (LFV OI) publicerats. SAMARBETE INOM EUROPA LFV deltar i det europeiska flygsäkerhetsarbetet genom bland annat Eurocontrol och CANSO. Inom dessa organisationer sker samverkan vad gäller utveckling och spridning av goda exempel samt utveckling av EU:s regelverk, i dialog med den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. Den snabba utvecklingen inom drönarområdet är ett exempel på områden där LFV bidrar. Flygsäkerhet är ett ansvar som sträcker sig från LFVs styrelse till generaldirektören och koncernledningen ned till varje operativ enhet.