LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE SAMARBET
EN BYGGER FLYGINFRASTRUKTUREN Flygtrafikledning är en del i flera processer där flygplatser, flygbolag, flygtrafikledningsleverantörer och samhället samverkar. Det är samtidigt också ett samarbete mellan stater och internationella regelverk som säkrar ett hållbart flyg. Resandet förändras och därmed också luftrummet och behovet av utvecklade tjänster och nya lösningar. För att vara attraktiv som leverantör av flygtrafikledning och därtill hörande tjänster är samarbeten och allianser viktiga. Flygsäkerhet är LFVs högsta prioritet. Det är vårt basfundament och finns med i våra processer och beaktas alltid vid förändringar. Flygsäkerhet bygger på samspel mellan människa, teknik, regler och organisation. LFV satsar också på innovation och utveckling i nära samarbete med våra kunder, forskare och industrin med fokus på att bibehålla och utveckla säkerhet öka kostnadseffektivitet, kapacitet och hållbarhet med minskad miljöpåverkan. LFV verkar både på den nationella och inter nationella marknaden. Våra kunder finns inom fem leveransområden: • En route – det är trafiken som LFV leder från kontrollcentralerna i det övre svenska luftrummet. • Försvarsmakten – i Sverige har vi ett integrerat luftrum för både civil och militär luftfart för att kunna nyttja luftrummet på bästa möjliga sätt. • Svenska avreglerade marknaden – kommunala och privata flygplatser som inte hör till det statliga flygplatsnätet. • Swedavia – statligt bolag med tio flygplatser • Internationella marknaden – det finns en ökad konkurrens inom flygtrafikledning och till hörande tjänster. DIALOG OCH SAMARBETE För att utveckla kundrelationer, leverans och uppföljning av genomförda insatser finns en struktur för agenda och möten med våra kunder. Med flygbolagen, Försvarsmakten och Swedavia genomförs strategiska, taktiska och operativa möten för att säkra både långsiktiga mål och överenskomna leveranser. Under året har LFV träffat företrädare för de fem kundgrupperna i olika möteskonstellationer och forum för att utveckla formerna för samarbeten. Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för LFVs verksamhet, är också en viktig part för att utveckla regler och metoder. Därför genomförs löpande avstämningar och dialoger under året. SAMARBETEN, PARTNERSKAP OCH UTVECKLADE ERBJUDANDEN Swedavia och LFV har ett strategiskt samarbete och ett avtal där flygtrafiken vid fyra av Swedavias flygplatser kommer att flygtrafikledas från en ny kontrollcentral i Stockholm. Avtalet gäller Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport och Malmö Airport. Det finns många fördelar med att utveckla ett långsiktigt partnerskap och säkra utvecklingen av flygtrafikledning, informationsflöden och andra tjänster. FLYGBOLAGEN I strategiska möten med flygbolag deltar ibland också internationella representanter för IATA där långsiktiga övergripande frågor som avgifter, kapacitet och leverans diskuteras. På taktisk nationell nivå diskuteras ekonomi och investeringar. På agendan framåt är det bland annat högsta prioritet att utveckla kapaciteten och investera i nya system för framtida behov. Det är stor prispress i branschen och därför är också kostnader och kostnadseffektivitet i fokus. Samtidigt kommer det att krävas stora investeringar för att utveckla luftrummet och systemen. På den operativa nivån möter LFV de större flygbolag som trafikerar Sverige, bland annat SAS, Norwegian och Ryanair, i ett forum för att diskutera olika förslag som kan gälla förenklingar och förbättringar i processer och rutiner. FÖRSVARSMAKTEN Även för militär flygtrafiktjänst finns en formaliserad mötesstruktur på flera nivåer. LFVs leveranser och åtaganden följs upp både centralt och lokalt på de flygplatser där LFV levererar flygtrafiktjänster. LFV deltar i försvarsövningar och bidrar till att säkra luftrummet utifrån militära perspektiv. LFV levererar flexibilitet och tillgänglighet utifrån specifika behov. Detta gäller även 30