LFV Årsredovisning 2019 1
GD - ORD L F V 2019 LFV FÖRVÄRVAR DEL AV ELTEL NE
TWORKS I juni tecknade LFV och Eltel Networks en avsiktsförklaring om att LFV ska förvärva Eltels svenska affärsområde Aviation & Security. Affärsområdet står till stor del för drift och support av LFVs operativa system. LFV har utifrån sourcingstrategi, arbetet med att återuppta totalförsvarsförmågan, ett förändrat omvärldsläge samt den nya säkerhetsskyddslagens förutsättningar bedömt att den verksamheten bör bedrivas i LFVs egen regi. Arbetet pågår och vi väntar på ett formellt beslut från Regeringen och Konkurrensverket för att affären ska slutföras. Målet är att affärsområdet blir en del av LFVs koncern under andra kvartalet 2020. VI BEHÖVER BLI FLER I LFV Medarbetarundersökningar är en bra värdemätare på hur ett företag mår. Alla indextal i årets undersökning har ökat vilket är positivt. Vi arbetar vidare med resultaten där fokusområdena är att stärka medarbetar- och ledarskapet. Vårt ansvar för flygtrafikledning och infrastruktur i Sverige innebär att vi har behov av många olika kompetenser. Vi bygger också ett nytt LFV med ansvar för flygtrafikledning i alla beredskapslägen, och kommer att ha en ökad omfattning av den anslagsfinansierad verksamheten och flera stora projekt och investeringar som ska genomföras de kommande åren. Sammantaget behöver vi bli fler och ser behov av såväl flygledare som ingenjörer, it-kompetens och andra specialister. Vi erbjuder en intressant arbetsplats där vi tillsammans skapar smarta lösningar för morgondagens flyg. Under året genomfördes därför rekryteringskampanjer för att skapa intresse för LFV. Bland annat har vi fått nära 900 ansökningar till flygledarutbildningen. SVERIGE BEHÖVER ETT NYTT LUFTRUM 2018 fick LFV regeringsuppdraget att göra en fördjupad studie av det svenska luftrummet. I mitten av maj 2019 lämnades rapporten till regeringen. I den pekade vi på behovet av en luftrumsstrategi som innebär miljö effektivare inflygningar till landets flygplatser, system och tjänster för obemannat flyg och en modernisering av Stockholms luftrum. Den pågående utvecklingen av det övre luftrummet bör fortsätta inom ramen för europeisk luftrumsutveckling. När det gäller Stockholmsområdet har en ökad trafik i kombination med Försvarsmaktens behov i samma luftrum skapat en hög komplexitet som måste omhändertas för att säkerställa en hög och robust kapacitet. För Stockholm har finansieringen på 50 miljoner kronor som LFV fick 2017 för att bygga en ny radar i Uppsala fått betydelse. Investeringen har inneburit att det har blivit lättare att få LFVs medgivande att bygga högt i Stockholmsområdet. Det händer mycket i vår omvärld och vi utvecklar LFV för att möta de nya krav och förväntningar som ställs på oss. Det gäller både utveckling av vår förmåga att leverera flygtrafikledning i alla beredskapslägen, fokus på vår kärnverksamhet och leveranser till våra kunder. Samtidigt utvecklar vi vår kommersiella del och satsar på de bolag som ingår i koncernen. Allt detta kräver en god egen förmåga och en systematisk och regelbunden omvärldsbevakning- och analys. Den utvecklingen tror jag kommer att fortsätta och sätta sin prägel på 2020-talet. Ann Persson Grivas, Generaldirektör LFV Det händer mycket i vår omvärld och vi utvecklar LFV för att möta de nya krav och förväntningar som ställs på oss. 5