LFV Årsredovisning 2019 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2019 flygtraf
iktjänster i flygplatsernas kontroll zoner och terminalområden, det vill säga området på och direkt i anslutning till flygplatserna samt under in- och utflygning, från flygplatsernas kontrolltorn och fristående terminalkontrollcentraler samt en kontrollcentral för fjärrstyrd flygtrafikledning. För detta används LFVs infrastruktur i form av kontrollcentraler, radarstationer, navigationshjälpmedel, operativa system med mera. På flygplatserna utförs tjänsten från av flygplatserna tillhandahållna flygledartorn och i huvudsak med av flygplatserna tillhandahållen utrustning. Flygtrafiktjänst står för 89 (92) procent av LFVs totala omsättning exklusive koncerninterna mellanhavanden mellan affärsverket och NUAC HB. Flygtrafiktjänst omslöt under 2019 totalt 2 271 mkr (2 245). Flygtrafiktjänst finansieras i huvudsak genom undervägsavgifter 73 (79) procent, ersättning från Försvarsmakten 15 (10) procent samt ersättning för verksamhet vid civila flygplatser 12 (11) procent. Undervägsavgifter finansierar flygtrafiktjänster i det övre luftrummet samt även delvis flygtrafiktjänster vid in- och utflygning och på flygplatserna. Undervägs- och terminalavgifterna regleras genom av EU fastställda prestationsplaner. Den övervägande delen av flygtrafiktjänsten bedrivs med ensamrätt på en reglerad marknad. Det gäller flygtrafiktjänster i det övre luftrummet samt tjänster som utförs åt Försvarsmakten och Swedavia. Mindre än 1 (1) procent av omsättningen för flygtrafiktjänst hänförs till den konkurrensutsatta delen av marknaden i Sverige och internationellt. Den konkurrensutsatta marknaden präglas av prispress och LFV har under de senaste åren i samband med upphandlingar lämnat verksamheten vid ett antal flygplatser. Intressebolaget Saab Digital Air Traffic Solutions AB (SDATS) har sedan 1 januari 2019 avtal med flygplatserna i Sundsvall och Örnsköldsvik om flygtrafiktjänst på distans (RTS). LFV har under del av 2019 utfört tjänsten för SDATS räkning, för tiden fram tills dess SDATS erhållit eget certifikat och designering. ÖVRIGA KOMMERSIELLA TJÄNSTER Övriga kommersiella tjänster omfattar bland annat uthyrning av flygledare och andra personalresurser, flygmätning och övriga teknikrelaterade produkter, konsulttjänster samt den gemensamma servicefunktionens (GSF) externa försäljning av tjänster till andra myndigheter. Omsättningen, för tjänster både på den nationella och internationella marknaden, uppgick till 130 mkr (131), vilket motsvarar 5 (5) procent av LFVs totala omsättning. FORSKNING OCH INNOVATION LFV bedriver forskning- och innovation (FoI) inom luftfartsområdet framförallt inom ramen för det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, Single European Sky ATM Research (SESAR). Verksamhetens kostnader ska täckas genom extern finansiering och finansieras i huvudsak genom EU-bidrag samt medel från Trafikverket. LFV har en viktig roll i den nationella styrgruppen med strategisk kompetens inom luftfartsområdet. Forsknings- och innovationsverksamheten omslöt under året 67 mkr (57) vilket motsvarar 3 (2) procent av LFVs totala omsättning. ANSLAGSFINANSIERAD VERKSAMHET LFV har sedan ett par år en del av verksamheten finansierad med anslag. För 2019 har LFV disponerat ett ramanslag om 93 mkr (25), en anslagspost avseende civilt försvar inom utgiftsområde 22 Kommunikationer. Anslaget motsvarar 4 (1) procent av omsättningen. Från anslagsposten får LFV disponera dels medel för utgifter för förvaltningskostnader och andra åtgärder för beredskap och civilt försvar inom transportområdet, dels medel avseende investeringar i infrastruktur för flygtrafiktjänst. LFV ska tillhandahålla en robust flygtrafiktjänst i alla beredskapslägen. LFV har startat ett program för att skapa ytterligare robusthet och redundans inom flygtrafiktjänstområdet. Programmet omfattar åtgärder i form av utgifter som avräknas direkt mot anslaget, samt investeringar, vilka avräknas genom avskrivningar under nyttjandeperioden kommande år. Programmet är omfångsrikt så till vida att det sträcker sig över ett brett område vad gäller typen av åtgärder, inklusive relativt omfattande investeringar. Arbetet är till stor del projektbaserat och består av såväl interna som externa kostnader, där beroende också finns av tillgänglighet och leveransförmåga från underleverantörer. En del av anslagsmedlen 2019 har bland annat nyttjats för förmåge analyser och förberedelser för robusthöjande åtgärder och investeringar. Av LFVs fyra verksamhetsområden hänförs cirka 90% av omsättningen till flygtrafiktjänster. 19