LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE ETT HÄND
ELSERIKT ÅR LEVERANS AV FLYGTRAFIKTJÄNST 2019 inleddes med ökade antal trafikrörelser sammantaget för inrikes-, utrikes samt den överflygande trafiken. Successivt har dock trafiktillväxten avmattats och för helåret totalt sett minskat jämfört med 2018. Antalet rörelser för inrikes- och utrikestrafiken har ett lägre utfall samtliga månader 2019 jämfört med föregående år. Den överflygande trafiken har fortsatt att öka under året, utom november månad, men har avmattats. LFVs flygtrafikledning en route har levererat enligt de kapacitetsmål som LFVs prestation mäts på av EU. LFV har dock under 2019 ställts inför fortsatt utmaning att leverera den efterfrågade kapaciteten i det övre luftrummet. De främsta skälen till detta är de senaste årens ökningar, och fortsatta ökningen under 2019 av den överflygande trafiken tillsammans med en minskande resurstillgång på flygledare. Detta har medfört mindre restriktioner i vissa delar av luftrummet under kortare tider. God planering och engagerade medarbetare, vilket krävts i synnerhet under sommarperioden, samt att trafiken har minskat har bidragit till att LFV har klarat de högt ställda målen. Även leverans av flygtrafiktjänst till de statliga flygplatserna (Swedavia), Försvarsmakten och privataoch kommunala flygplatser har skett enligt tecknade avtal utan väsentliga störningar. Globalt råder brist på flygledare och så även i Europa och i Sverige, LFV balanserar verksamheten med ett mindre underskott som förmodas öka de kommande åren på grund av stora pensionsavgångar. Bemanningsunderskottet när det gäller flygledare bedöms vara bestående under en längre tid, även om det till viss del kan kompenseras med tillskott av nyutbildade flygledare, som väntas börja år 2020. LFV verkar för att fortsätta rekrytera och utbilda nya flygledare. Detta är dock utmanande ställt mot de kostnadseffektivitetsmål inom ramen för prestationsplanen som kräver kostnadsbesparingar och det tar tid. Modernt och stabilt ATM-system LFV är fortsatt en av de mer effektiva och leverans säkra aktörerna inom en route i Europa. Starkt bidragande är att LFV tillsammans med partners i COOPANS har tillgång till ett modernt och stabilt flygtrafikledningssystem. Den under senare år moderniserade och förstärkta tekniska infrastrukturen gör att LFV kan leverera tjänsterna nästan helt utan allvarliga stör ningar. De förseningar som flygtrafiken ändå drabbades av under 2019 berodde i huvudsak på väder och flygplatsarbeten. Luftrumssamarbete med Danmark, övriga skandinaviska samt de baltiska staterna i form av ”Free Route Airspace” i det övre luftrummet är mycket framgångsrikt och bidrar till de svenska och de globala miljömålen genom att erbjuda korta, effektiva och hållbara flygvägar över Skandinavien. Stärkt samarbete med Swedavia Under 2019 har samarbetet med Swedavia stärkts, både när det gäller teknik och den dagliga leveransen av lokal flygtrafikledning. LFV bidrar till flygplatsernas utveckling och Swedavias mål genom att leverera flygtrafiktjänst, ATS, enligt de produktionsavtal som tecknats. Dessutom deltar LFV i projekt och nya samarbetsformer, som till exempel flygtrafikledning på distans vilket planeras att successivt tas i drift de kommande åren. LFV och Swedavia träffas kontinuerligt på strategisk, taktisk och operativ nivå för att utveckla och följa upp leveranser samt utveckla och stärka samarbetet. LFV medverkar också i flera projekt, som bland annat syftar till att minimera miljöpåverkan (främst buller och utsläpp av koldioxid och kväveoxid), och utveckla ett långsiktigt hållbart luftrum kring Stockholm. Under 2019 har en ny tjänst utvecklats där LFV stödjer flygplatser genom rapportering av uppgifter som är kopplade till flygplatsers miljötillstånd. Rapporten innehåller bland annat information om flygvägar, buller samt utsläppsmängder. FÖRSVARSMAKTEN LFV är Försvarsmaktens leverantör av flygtrafiktjänster i alla beredskapslägen. Satsningen på ett starkare försvar och en ökad militär förmåga är en stor utmaning att möta och kräver mer resurser för såväl flygtrafiktjänst, ATS, som aeronautiska tjänster, AIS. LFV har dock lyckats väl med att leverera de avtalade tjänsterna under året. Försvarsberedningen lade under våren 2019 fram en slutrapport, ”Inriktningen av säkerhetspolitiken och utformningen av det militära försvaret 2021–2025”. I denna nämns bland annat att ”flygvapnets förmåga till ombasering och spridning bör förbättras” och att ”respektive flygflottilj bör ha förmåga att underhålla en flottiljbas samt flera sidobaser”. Om flygflottiljer ska kunna verka på flera olika baser samtidigt kan detta innebära förändringar i LFVs uppdrag från Försvarsmakten. Flexibelt och effektivt Sedan 1978 är det militära och det civila luftrummet integrerat i Sverige, vilket är unikt i världen. Fördelen 20