LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE LFV ÄR M
ED DIG PÅ RESAN LFVs flygledare leder drygt 2 000 flygningar i svenskt luftrum varje dag. Deras uppgift är att leda piloterna och att separera flygplanen i höjd- och sidled. De ser också till att flygningen blir så effektiv som möjligt genom att flygplanen flyger kortast möjliga väg och inte behöver ligga i vänteläge i luften. Här beskrivs LFVs arbete med en flygning mellan Stockholm och Luleå. DAGEN FÖRE AVRESAN TRE TIMMAR FÖRE AVRESA Flight Planning Centre, FPC, tar emot färdplanen från flygbolaget och skickar den till flödeskontrollen på Eurocontrol. Därifrån skickas den till berörda flygledartorn och kontrollcentraler. LFVs kontrollcentral i Stockholm ser till att det är rätt bemanning på morgondagens arbetsskift samt kontrollerar vilken kapacitetspåverkan väder och teknik kan ha. 20 timmar före beräknad starttid kommer färdplanen till Flight Planning Center som bland annat tittar på om bolaget har begärt att få väderinformation. Tre timmar före start kommer färdplanen (fakta om bland annat flygplanstyp, färdväg och höjder) in i flygtrafikledningssystemet. FLYGPLANET TAXAR UT FRÅN GATE TILL START FLYGPLANET STÅR VID GATE Flygledaren ger piloten klarering att taxa mot startbanan och ger planet en plats i kön. På kontrollcentralen ser man att flygningen är på gång och börjar planera för att planet snart lyfter. Flygledaren ger tillstånd att ställa upp på banan i turordning bakom framförvarande. När det avståndet är tillräckligt stort ges startklarering. Från tornet ger LFV tillstånd att starta och flygningen får stiga till 5 000 fot (1 500 meter) på en förutbestämd route. Piloten meddelar att man är klar att påbörja flygningen. Flygledaren bekräftar att de är inom sitt tidsfönster och ger klartecken att starta och backa ut från gaten. FLYGPLANET LYFTER INFLYGNING Flygledaren övervakar starten och tar in och verifierar höjden på flygningen. När det inte längre finns en separationsfaktor att ta hänsyn till skiftas flygningen över till kontrollcentralens flygledare. Flygningen kommer upp på radarskärmen i kontrollcentralen och får tillstånd att stiga vidare mot sin marschhöjd. Ungefär i höjd med Skellefteå skiftar flygledarna i Stockholm över till flygledarna på inflygningskontrollen i Luleå som följer flygningen på sina radarskärmar. Piloten får tillstånd att sjunka och information om aktuellt lufttryck och vilken kurs planet ska hålla. Flygledarna ser till att alla flygplan är tillräckligt separerade från varandra. 8