LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE LFV SKAP
AR SMARTA LÖSNINGAR FÖR MORGONDAGENS FLYG LFV har under många år arbetat med forskning och innovation för att skapa nya lösningar för morgondagens flyg både nationellt och internationellt. Nya samarbeten skapar nya möjligheter och stärker Sveriges position inom digitalisering och innovation. Under 2019 har LFV och Örnsköldsvik Airport haft ett gemensamt arbete för att utveckla framtidens flygplatser i ett unikt samarbete. Arbete med utvecklingen av ett internationellt test och demonstrationscenter för fjärrstyrda och autonoma flygplatser på Örnsköldsvik Airport har pågått under året. Arenan ska vara ett forum för aktörer inom flygbranschen och intressenter från industrin, akademin, myndigheter och regionen. Syftet med arenan är primärt att stödja forskning inom flygtrafikledning och flygplatsdrift med en verklig test, utvecklings och demonstrationsmiljö men också, genom breda samarbetsprojekt, bidra till förutsättningarna för utvecklingen av industri och samhällsfunktioner i såväl den här regionen som i Sverige nationellt, hela tiden med flyget som utgångspunkt. Vårt fokus på automatisering, digitalisering och hållbarhet möjliggör såväl en bibehållen som en ökad transportinfrastruktur i norra Sverige. Utveckling av elflyg kommer också att bidra till att framtidens lösningar kan vara klimatneutrala. Att ha möjligheten att bedriva forskning, test och demonstrationer i verkliga miljöer ger ett mycket stort värde då rätt utmaningar adresseras med verkliga förutsättningar. Kärnan i ”Testsite OER” är det gamla tornet som inte längre används eftersom flyget leds på distans från RTC, centralen i Sundsvall. Örnsköldsvik Airport är världens första flygplats med flygtrafikledning på distans. Sedan april 2015 leds flygtrafiken där från LFVs kontrollcentral i Sundsvall. Nu tar LFV och Örnsköldsvik Airport samarbetet vidare för att utveckla automation och digitalisering med fokus på säkerhet, effektivitet och hållbarhet. LFV och flygplatsen ligger redan i dag i framkant vad gäller fjärrstyrning och innovation och med en arena för att testa nya former av automatiserade tjänster med många som samarbetar, blir det också ett kvitto på digitaliseringens möjligheter. Sedan våren 2018 har ett forskningsprojekt, Automated Vechicles for Airports, AVAP, fokuserat på att 36 utveckla självkörande fordon som sköter plogning, sopning och gräsklippning på flygplatser. Under hösten 2019 demonstrerade projektet, som finansieras av Trafikverket, möjligheterna att genomföra flygplatsbevakning med hjälp av drönare samt autonom snöröjning, gräsklippning och friktionsmätning. LFV har under många år arbetat med forskning och innovation för att skapa nya lösningar för morgondagens flyg både nationellt och internationellt. Nya samarbeten skapar nya möjligheter och stärker Sveriges position inom digitalisering och innovation. FOI AUTOMATIONSPROGRAM Automationsprogrammet som har pågått sedan 2015 avslutades med bland annat Automationsdagen i Kista där över 100 besökare tog del av resultat och fick möjlighet att möta forskare inom luftfart. LFV har presenterat resultat vid ett 15tal konferenser, samverkat med institutioner och forsknings institut utanför Sverige bland annat i USA NASA, UK Southampton & NATS, Korea KAIST, Singapore NTU samt Sharia University i Förenade Arabemiraten. Kunskapsöverföring från programmet sker kontinuerligt till Sjöfartsverket och Trafikverket för att stödja transportslagsövergripande utveckling. Automationsprogrammet 20152019 har under 2019 levererat bland annat: • Konceptutveckling och demonstration för UTM (luftrum, drönartrafik i stad o landsbygd). • Konceptutveckling för UAM (drönartrafik och tjänster i stadsmiljö). • Analys och utveckling av Utredningsprocessen vid incidenter inom LFV. • Human Performance Case för etablering av RTS. • Utvecklat modeller för riskbedömning genom att tillämpa maskininlärning på ankomster och avgångar vid Arlanda. Fortsättning på Automationsprogrammet har påbörjats med bland annat start av en industridoktorand inom AIassisterad flygtrafikledning.