LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 K OMMEN T AR TILL RE S UL T A TRÄKNING
KOMMENTARER TILL RESULTATRÄKNING Om inte annat särskilt anges redovisas alla belopp i miljoner kronor. Uppgifter inom parentes avser föregående år. Resultatet i LFV-koncernen (LFV) efter finansiella poster uppgår till -40 mkr (5). Resultat före skatt är 44 mkr bättre än budget, vilken var -85 mkr, men samtidigt 46 mkr lägre än föregående år. Årets resultat efter skattemotsvarighet uppgår till -31 mkr (1). Lägre övriga rörelseintäkter, högre rörelsekostnader samt lägre räntekostnader hänförligt till pensionsskulden är det som främst påverkat resultatet jämfört med föregående år. Resultaträkningen för 2019 har också påverkats av avvecklingen av NUAC HB, vilket inneburit att LFV återtagit driften för en route-verksamheten i egen regi och därmed inte anlitat och vidarefakturerat kostnader till NUAC under hela året, vilket var fallet 2018. Därtill har LFV en större anslagsfinansierad verksamhet under 2019, med högre anslag och rörelsekostnader som följd av det. RÖRELSENS INTÄKTER Rörelseintäkterna uppgår till 3 071 mkr (3 156), en minskning med 84 mkr. Luftfartsintäkter De flygtrafikrelaterade luftfartsintäkterna har ökat med 50 mkr till 2 205 mkr (2 155). Av årets luftfartsintäkter hänförs cirka 117 mkr (200) till effekter avseende finansiering av kostnader undantagna från riskdelning (okontrollerbara kostnader) inom avgiftssystemet för flygtrafiktjänst en route och terminal Arlanda. Undervägs- och terminalavgifterna fastställs av Europeiska kommissionen för fleråriga referensperioder. Den senaste referensperiod (RP2) avser tiden 2015–2019. Avvikelser mot de fastställda avgifterna tillåts bara i vissa specifika fall. En tillåten avvikelse är okontrollerbara förändringar vad gäller pensionskostnader. Såväl 2018 som 2019 års pensionskostnader har ökat kraftigt på grund av förändring av diskonteringsräntan som används för beräkning av pensionsskulden jämfört med vad som låg till grund för planen. De delar av pensionskostnadsökningen som påverkar undervägs- och terminalavgifterna 2019 var 82 mkr lägre än 2018, vilket bidragit till lägre luftfarts46 intäkter hänförligt till okontrollerbara kostnader. LFVs intäkter för flygtrafiktjänst en route baseras på antal service units, vilka har ökat med 0,1 procent jämfört med 2018. Den fastställda undervägs- respektive terminalavgiften för 2019 sänktes med 5,7 procent respektive 4,8 procent jämfört med föregående år. Trafikökningar ger LFV ökade intäkter för undervägsavgifter, men med det regelverk som gäller finns en inbyggd trafikriskdelningsmeknism. Den innebär att LFV får behålla intäkterna fullt ut för trafikökning upp till 2 procent jämfört med prestationsplanen för 2015–2019. För trafikökningar mellan 2–10 procent får LFV behålla 30 procent av de ökade intäkterna. Resterande del kommer flygbolagen tillgodo genom sänkta avgifter. För trafikökningar över 10 procent får LFV inte behålla någon del av intäkterna. Vid utgången av 2019 var trafikvolymen 11,5 procent över prestationsplanen. Utfallet på terminalavgifterna blev 7 mkr lägre än föregående år främst beroende på lägre avgift. För terminalavgifterna finns ingen trafikriskdelningsmekanismen, villket innebär att LFVs intäkter inte påverkas av förändrade trafikvolymer. Ersättning för lokal flygtrafiktjänst på statliga, militära samt kommunala och privata flygplatser ligger väsentligt högre än föregående år, vilket främst förklaras av högre intäkter avseende uppdrag åt Försvarsmakten. Aktivering av arbete för egen räkning Värdet av aktiverat arbete för egen räkning hänförligt till investeringsprojekt uppgår till 45 mkr (35). Anslag Anslag för 2019 avseende regeringsuppdrag har erhållits med 93 mkr (25), vilket motsvarar årets anslagsram för anslagsposten civilt försvar. Övriga rörelseintäkter Övriga rörelseintäkter uppgår till 728 mkr (942). Här ingår ersättning från intressebolaget NUAC HB med 511 mkr (723). Motsvarande belopp återfinns också som kostnad under diverse externa kostnader eftersom LFV köper flygtrafikledning av NUAC och samtidigt får ersättning för personal och utförda tjänster. Minskningen beror på att verksamheten återfördes till LFV 1 september 2019, varför fakturering för 2019 endast utgått 8 månader jämfört helåret 2018. LFV har en fordran om cirka 115 mkr, som på grund av pågående diskussion med kund reserverats i årsbokslutet med ett motsvarande belopp i väntan på slutförande av diskussionen och fakturering. Bidragsintäkterna uppgår sammantaget till 89 mkr (74). Under året har LFV erhållit EU-bidrag avseende finansiering av investerings- och utvecklingsverksamhet. Bidrag för forskning och innovation erhålls förutom från EU även från Trafikverket, för att utveckla och effektivisera flygtrafiktjänsten. RÖRELSENS KOSTNADER Rörelsens kostnader uppgår till 3 070 mkr (3 013). Personalkostnader Personalkostnaderna uppgår till 1 658 mkr (1 636), en ökning med 22 mkr. Lönekostnaderna är 29 mkr högre än föregående år, samtidigt är kostnader för sociala avgifter något lägre, tack vare något lägre pensionskostnader. Resultatet för 2019 har inte belastats med några effekter av ändrade beräkningsgrunder. Diverse externa kostnader Diverse externa kostnader för året uppgår till 1 237 mkr (1 220), en kostnadsökning om 17 mkr jämfört med föregående år. Det är ett flertal olika externa kostnader som fluktuerat mellan åren, men som sammantaget för LFV delvis tar ut varandra. Effekten av att NUAC endast bedrivit verksamhet 8 månader 2019 har inneburit ett lägre kostnadsutfall i och med att återfakturering av kostnader endast skett för denna del av året. Kostnader för utbildning av flygledare, externa konsulter, kostnader för it-, drift och underhåll