LFV Årsredovisning 2019 1
L F V 2019 F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE LFV NÅR
HÖGT UPPSATTA FLYGSÄKERHETSMÅL Flygsäkerhet är LFVs viktigaste prioritet. LFV bedriver ett strukturerat säkerhetsarbete och alla medarbetare har ett ansvar relaterat till roller, mandat och uppdrag. Flygsäkerhetsarbetet genomsyrar hela organisationen på alla nivåer och ingår som en naturlig del i LFVs processer och arbetsmetoder. LFV satsar på proaktiva insatser med fokus på ett organisatoriskt lärande. LFV når de högt uppsatta flygsäkerhetsmålen för 2019. LFV har inte bidragit till någon flygsäkerhetsrelaterad händelse som medfört att människor allvarligt skadats eller omkommit. Flygsäkerhetsarbetet är en naturlig del i den dagliga verksamheten men också i det mer långsiktiga, strategiska arbetet. LFV satsar på proaktiva insatser med fokus på ett organisatoriskt lärande: att inte bara lära av det som har gått fel utan även av situationer och händelser som har gått bra. Händelserapportering följs upp och bidrar till fortsatt lärande. VÅRA FOKUSOMRÅDEN LFV arbetar strukturerat med följande fokusområden: • rullbaneintrång • separationsunderskridanden • drönare • luftrumsintrång • flygning utan transponder • fel i teknisk utrustning Flygsäkerhetsindex ger en indikation på hur flygsäkerhetsläget är. Indexet baseras på riskklassningar och antal händelser av typen separationsunderskridande och rullbaneintrång i förhållande till antal flygrörelser och förväntad upprepning av händelserna. Målet är att LFVs flygsäkerhetsindex inte ska överstiga 3 vilket det inte har gjort någon gång sedan införandet för fyra år sedan. Förebyggande och upplysande aktiviteter kring rullbaneintrång pågår löpande. Otillåten drönarförekomst rapporterades vid några tillfällen på högre höjder än tidigare. Drönare används som ett arbetsredskap för allt fler yrkesgrupper och prognoser pekar på en kraftig tillväxt globalt. Den kraftigt ökade användningen ställer nya krav på verksamheten. LFV arbetar aktivt med dessa frågor och en UTMmanager har tillsatts under året för att driva och hålla samman dessa frågor. LFV FLYGSÄKERHETSINDEX, FSI (OPERATIONS + EN ROUTE) 4 3 LFVs mål 2 1 0 jan feb 2017 mar 2018 apr maj 2019 jun jul aug sep okt nov dec Flygsäkerhetsindex, FSI, används för att kontrollera LFVs riskexponering. Separationsunderskridanden och rullbaneintrång bedöms utifrån allvarlighet och hur LFV har påverkat händelsen. Bedömningen görs med hjälp av Risk Analysis Tool, RAT, ett verktyg som har utvecklats av Eurocontrol. Data ställs mot det antal flygrörelser LFV hanterar och bildar ett flygsäkerhetsindex. LFVs mål är att FSI ska vara mindre än 3. Målet uppfylldes för år 2019 och innebär att LFVs flygsäkerhet är mycket god. 34