LFV Årsredovisning 2019 1
F ÖR V AL TN INGSBERÄ T TELSE L F V 2 0 1 9 TVÅ T
IMMAR FÖRE AVRESA EN TIMME FÖRE AVRESA Piloterna får information om väder på flygsträckan och de aktuella flygplatserna. FPC ger förutom väderinformation också information om andra faktorer som kan påverka flygningen. Detta kan till exempel handla om en flygplats öppethållandetid, snöröjning eller underhållsarbete. LFVs skiftledare kontrollerar hur mycket flygtrafik det är i varje sektor. Information om flygningen syns i den första sektorn som kommer hantera den. EN KVART FÖRE START EN HALVTIMME FÖRE AVRESA Piloten begär klarering till Luleå antingen på radio eller via datalänk. Denna klarering består av destination, färdväg, höjd, transponderkod och en starttid. LFVs flygledare har hanterat den tidigare flygningen och flygplanet har landat och taxat in till sin parkeringsplats. Direkt börjar processen för att göra planet klart för start igen. Avlastning, städning och tankning av flygplanet genomförs av flygplatspersonalen. FLYGPLANET SJUNKER IN MOT LULEÅ FLYGPLANET LANDAR Medan inflygningskontrollen ger de sista sväng och sjunkdirektiven till piloten, förbereder tornflygledaren för landning. När flygplanet har fått klart för inflygning till gällande bana skiftas det över till tornfrekvensen. Tornflygledaren kontrollerar noga att inga fordon eller andra flygplan finns på banan. Piloten får information om aktuell vindhastighet och riktning samt vilken intensitet inflygnings och banbelysning är inställd på och tillstånd att landa. Flygledare, som hela tiden övervakar landningen, väntar tills piloten fått ner farten ordentligt och ger sedan piloten instruktioner för att taxa in till plattan och rätt gate. 9