Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG r helt från och med 1980-talet
. I Kina byggs flera brobanor. Foto: Skanska/CRIG integrera regioner, utmana flyget och öka kapaciteten på hela nätet så måste de nya stambanorna byggas för framtiden med ny teknik och metodik. – Banvall var rätt för 1800-talets ångloksjärnväg med hastigheter i 70 km/h, ska vi öka hastigheten upp till 320 km/h krävs nya beprövade lösningar som landbrobanor. Skanska Stora Projekt bedömer att det går att bygga två stambanor, enligt Sverigeförhandlingens slutrapport, med nio års byggtid och tre års planering, vilket är nästan halva den tid som Trafikverket planerar för idag. – Storleken på entreprenaderna och byggtiden kräver att de största entreprenörerna går ihop i olika konstellationer. Skanska Stora Projekt kan tänka sig att tävla om en av fem bedömda deletapper på mellan 80 och 100 kilometer på sträckan Stockholm-Göteborg. – Branschen är mycket intresserad av denna lösning och vi pratar brett med olika nyckelaktörer. Trafikverket är nyfikna, Januaripartierna är mycket intresserade, och oppositionen är än så länge avvaktande, säger Lennart Stenman. Skanskas involvering i höghastighetsprojekt Fyra byggkontrakt mellan 1999 och 2005 på HS1 från St Pancras Station i London till kanaltunneln mot Frankrike. Två delprojekt på HS2 från Euston Station till Birmingham, tilldelning i augusti 2017. Skanskas rapport om höghastighetståg på brobanor heter ”Nya stambanor, ett innovationsoch omstartsprojekt för Sverige” och går att ladda ner på Skanskas hemsida. Landbroar Brobanor eller landbroar är ett koncept som kom på 1960-talet i Japan och utvecklades där till att dominera helt från och med 1980-talet. I Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland har det byggts kortare sträckor under 1990-talet och 2000-talet. Den kinesiska metoden har även använts i Sydkorea och Taiwan. Prefabmetodiken och montageutrustningen som behövs utvecklades först i Italien, men i liten skala. Skanskas partner China Railway International Group och andra kinesiska företag bygger Lennart Stenman, affärsutvecklingschef vid Skanska som har varit delaktig i koncernens nya studie. Foto: Skanska Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 • 15 på export i Vietnam, Thailand, Afrika och Mellanöstern. n