Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG JÄRNVÄG EN SPECIAL FRÅN TIDNIN
GEN NORDISK INFRASTRUKTUR OCH JÄRNVÄGSNYHETER.SE • JÄRNVÄGSPROJEKTEN FÖR FRAMTIDEN • LANDBROAR FÖR HÖGHASTIGHETSTÅGEN • FRAMTIDENS JÄRNVÄG BYGGS I TYSKLAND Hybridmaskiner sänker järnvägs - administratörernas totala kostnader för spårunderhåll Dubbelspåren Stambanorna Ballastfria spåren Helsvetsade rälsen Rälsbyggnadstågen Signalsystemet ERTMS Tätare mellan tågen Nya stationerna järnvägsnyheter.se infrastrukturnyheter.se transportochlogistik.se Omslag: En specialtidning från Nordisk Infrastruktur och järnvägsnyheter.se #1/2021 En specialtidning från Nordisk Infrastruktur och järnvägsnyheter.se Conventus Communication AB Box 62 19 102 34 Stockholm Telefon: 08-506 244 00 Chefredaktör: John Hardwick Redaktion Markku Björkman, John Hardwick, Alarik Hedlund, Annika Wihlborg, Simon Matthis, Peter Höök Ansvarig utgivare: Daniel Hardwick, daniel@conventus.se Annonsförsäljning: Annonschef: Görel Nordqvist Telefon: 076-311 63 89 Mobil: 070-7184630 gorel.nordqvist@conventus media.se Prenumeration: Per Lindroth Telefon: 076-311 96 02 per.lindroth@conventusmedia.se Prenumerationspris: 1 år/6 nr 1195 kr. Bankgiro: 5434-5004 För icke beställt material ansvaras ej. För innehållet i signerade artiklar ansvarar författarna. Copyright: Conventus Communication. ISSN 14018772 Allt eftertryck förbjudes. Den som skickar material till Nordisk Infrastruktur anses medge elektronisk lagring och publicering. Stockholm juni 2021 Spårunderhållsmaskinen Unimat 09-4 x 4/4S E3: Den elektriska energin matas med nästan inga förluster till drivsystemet. Elektriska drivmotorer överför kraften till skenorna. För den elektriska arbetsprincipen elektrifierades avstämningsenheten utan att de viktiga avstämningsparametrarna förändras. Alla roterande rörelser drivs elektriskt. Alla linjära rörelser, såsom aktivering av hjälpcylindrarna, utförs hydrauliskt. Foto: Plasser & Theurer Av Markku Björkman EU: s klimatmål 2030 innehåller ett brett paket av miljö- och energimått. Järnvägsadministratörer, såsom Deutsche Bahn (tyska järnvägen) och ÖBB (österrikiska federala järnvägen) utvecklar strategier för en hållbar hantering av sina järnvägsnät. I detta sammanhang är det viktigt för infrastrukturföretag att agera på ett flexibelt och ekonomiskt lönsamt sätt. Österrikiska företaget Plassers & Theurers lösning består av ett nytt framdrivningskoncept som möjliggör körning av maskinen med hjälp av en dieselmotor eller med hjälp av en elmotor som använder den elektriska energin från ledningen. Detta gäller både pendling och arbete. Som ett resultat är det lokala utsläppet av koldioxid praktiskt taget noll, vilket - tillsammans med omfattande akustiska isoleringsåtgärder - gör det möjligt för våra kunder att uppfylla generella ekologiska krav inom ramen för infrastrukturskydd. Plasser & Theurer har nyligen levererat ytterligare en serie nya maskiner, alla utrustade med det järnvägskontrollsystem som föreskrivs i Italien. Dessa maskiner kommer att användas för att eliminera specifika defekter, både i hög - hastighets avsnitt och i konventionella sektioner. Stigande bränslepriser, låg avkastning från arbetsskift och höga personalkostnader är verkligheten som företagare står inför. Hybridmaskiner erbjuder ett antal möjligheter för att sänka sina totala kostnader på lång sikt. När en aktiv kontaktledning är tillgänglig är huvuddieselmotorn avstängd. Som ett resultat 2 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 minskar bränsleförbrukningen och därmed bränsletiden och kostnaderna avsevärt. På grund av den kortare användningstiden minskar dess - utom antalet avbrott för service av dieselmotorn och därmed reduceras även de totala kostnaderna. På grund av att bromsningen fungerar som en generator kan den el som därmed genereras återföras till nätet. Om denna möjlighet inte existerar på grund av järnvägsoperatörens regler, försvinner denna energi genom ett bromsmotstånd, monterat på maskinens tak. I båda fallen ökar bromsarnas livslängd på grund av mindre slitage. Spårunderhållsmaskinen är utrustad med en dieselgeneratorsats så att maskinens inbyggda nätverk matas på ett så miljövänligt sätt som möjligt under arbetsavbrott. Den driver elektriska apparater som belysning, ventilation, datorer etc med elektrisk kraft när det inte är möjligt att få el från luftledningen. Ekonomi * ger fördelar i offentliga anbud på grund av den ekologiska bonusen * undviker böter av miljöskäl * utökar tillämpningsområdet i stadsområden och i tunnlar * minskar bränslekostnader och logistik * minskar underhållskostnaderna för dragelementen Ekologisk * uppfyller de strängaste miljöskyddsnormerna * minskar utsläppen av föroreningar * använder järnvägens ”gröna el” * genererar mindre buller Ergonomisk * minskar exponeringen för buller och avgaser * erbjuder attraktiva och ergonomiskt optimerade jobb Källa Plasser & Theurer