Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Projekt Varbergstunneln viktig
pusselbit för Västkustbanan Det blir en 3 km lång tunnel under Varberg. Foto: Kasper Dudzik Text: John Hardwick Äntligen är den i full gång, järnvägssatsningen som löser en av de sista flaskhalsarna på Västkustbanan. Det är Trafikverket som nu bygger dubbelspår och tunnel genom Varberg, ett projekt i mångmiljardklassen. Enligt plan ska tågen kunna börja rulla på den nya banan 2024 och 2025 ska hela Varbergsprojektet stå klart. Varberg är en kommun som växer kanske allra mest i Sverige i relation till sin folkmängd. Tågprojektet blir ett jättelyft, ger kortare restider, skapar en vackrare stad och möjliggör för en utökad pendling. 52 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 Att slutligen ge Västkustbanan dubbelspår hela vägen från Göteborg till Lund/Malmö via Helsingborg är en nyckelsatsning för passagerar- och godstågstrafiken i den här delen av Sverige och dessutom en viktig länk till Köpenhamn och övriga Europa. Det är en strategisk och hårt trafikerad järnvägslinje det handlar om. Utbyggnaden till dubbelspår har skett successivt sedan 80-talet, och nu återstår de enkelspåriga sträckorna Varberg–Hamra, 9 km, som just nu alltså byggs för