Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG bli en tillgänglig och naturli
g mötesplats – en levande del av staden är det tänkt. Varbergs nya station byggs med nedsänkta plattformar ungefär 150 meter norr om nuvarande station. I princip hela Varbergs centrum ligger inom gångavstånd från stationen och nästan hela Varbergs tätort inom cykelavstånd. Täta bussturer från stationen kommer att binda ihop resten av kommunen med centrum. Med en centralt belägen station finns stora möjligheter att göra en stadskärna levande, vilket i sin tur skapar en attraktiv stad. Samtidigt kan funktionerna för Västkustbanan och Viskadalsbanan samordnas i en och samma järnvägsstation Tillfällig station etableras Projektet Varbergstunneln med all tillhörande byggnation är ett mycket komplicerat bygge som ställer stora krav på Trafikverkets och Implenias ingenjörer såväl som på arkitekter, entreprenörer och leverantörer. Att bygga tunnel inne i en stadskärna samtidigt som trafiken ska fungera har krävt omfattande planering och idogt detaljarbete. Tråget, betongtunneln och den nya stationen ska byggas där tågtrafiken går idag. Därför är man tvungen att flytta tågtrafiken till tillfälliga spår under byggtiden. En tillfällig station måste etableras och ska placeras där den nuvarande godsbangården ligger. Detta innebär att den nya godsbangård man bygger i norr måste stå klar innan den tillfälliga stationen kan byggas. För att tågen ska nå den tillfälliga stationen och för att man ska kunna ansluta den nya godsbangården var man också tvungen att bygga en ny Getteröbro och riva den gamla. Denna första fas i femiljarders-projektet invigdes sommaren 2020. n Figur 3-2. Översiktsbild över planerad anläggning. Karta: Trafikverket FAKTA Entreprenaderna i Projekt Varbergstunneln: Från norr till söder • Ny godsbangård, norr om Getteröbron • Ny Getteröbro (invigd augusti 2020) • Betongtråg, nedsänkt område, 900 meter norrut med början vid den nya stationen • Ny station med nedsänkta plattformar, cirka 150 meter norr om nuvarande station • Betongtunnel, 300 meter från nya stationen och söderut i centrum • Bergtunnel, 2,8 kilometer från Engelbrektsgatan i centrum till Breared • Service- och räddningstunnel längs med bergtunneln • Ny järnvägsbro över Österleden • Ny järnvägsbro vid Vareborg • Fördröjningsdammar för dagvatten, servicevägar, teknikhus och bullerskydd 62 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021