Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Erik Toller, geoteknisk ingenj
ör vid Trafikverket och doktorand vid Uppsala universitet, är projektledare för In2Track2 som från och med i sommar ska testa och mäta 3MB-systemet på Malmbanan. Foto: Trafikverket Vid flera av de höghastighetsbanor som byggs över hela världen har hela eller delar av banorna ballastfritt spår, även kallat fixerade spår, där befästningssystemet fästs direkt i längsgående betongplattor. Spåren får bättre spårläge och kräver mindre behov av återkommande underhåll än traditionella ballastspår med makadam. Foto: Trafikverket Trafikverkets senior spårspecialist Matthias Asplund - som är adjungerad universitetslektor vid Luleå tekniska universitet och har ett nationellt tekniskt ansvar för bearbetning av räls- och hjulskador – är teknisk demonstrationsledare i 3MB-projektet och ska rapportera till EU:s järnvägsforskningsprogram Shift2Rail hur testerna fortlöper. Foto: Trafikverket Bättre toleranser med ballastfritt Alla nya järnvägsprojekt som Trafikverket har byggt de senaste åren klarar hastigheter upp till 250 km/h, och de tåg som SJ nu upphandlar ska kunna köra i 250 km/h. Högre hastigheter medför påfrestningar på traditionella banvallar med ballast som banöverbyggnad. När tågen kör på ballastspår uppstår stora spårkrafter och rörelser i spåret som ökar nedbrytningen av ballast och anläggningen generellt. Ballastfritt spår, där överbyggnaden gjuts i betong, har bättre toleranser och mindre underhållsåtgärder, det vill säga högre tillgänglighet på spåren, men är inte helt riskfritt. 18 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 – Det går aldrig utesluta att det uppstår sprickor, skador och sättningar över tid, och när det sker är det mycket svårare att åtgärda än vid ballastspår eftersom man har byggt in problemet i betongplattan. Det är därför det här nya 3MBsystemet är så intressant att följa. 3MB-systemet, som är tänkt att användas för höghastighetsbanor och banor för tung godstrafik, är uppbyggt av fixerade betongmoduler istället för en gjuten platta. Varje sektion är 4,8 meter lång och består av en basplatta, det dämpande gummit elastom, ett modult block, styrpinne och befästning. Blocket väger 300 kg och kan bytas ut eller justeras vid eventuella sättningar. Erik