Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Nya Södra och Västra Stambanan
Av: Pierre Eklund Foto: Jeanette Hägglund, Johan Nilsson/Øresundsbron, Skanska, Stefan Nilsson/SJ och Trafikverket I tågbranschen ses höghastighetsbanor för person- och godstrafik som framtidens järnväg där nya stambanor utgör navet i järnvägsnätet. Nya stambanor mellan Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö har blivit en landets viktigaste infrastrukturfrågor. Genom att öka kapaciteten och hastigheten i spåren skapar nya stambanor goda förutsättningar för starka arbetsmarknadsregioner, regional utveckling, hållbara resor och transporter. Sveriges befolkning fortsätter att växa och Trafikverkets prognoser visar att samhällets totala resande kommer att öka med 32 procent till år 2040 och med 47 procent till år 2060. Ökningen innebär en stor utmaning för tågoperatörer eftersom Södra och Västra stambanan, som är nationellt viktiga för person- och godstrafik, redan är hårt belastade. Forskaren Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus på Kungliga Tekniska högskolan i tågtrafikplanering, anser - precis som Sveriges regering, tågoperatörer och olika aktörer i näringslivet - att nya stambanor mellan Stockholm och Göteborg, och Stockholm och Malmö är den bästa lösningen om man vill öka kapaciteten på de mest belastade järnvägarna. Nya järnvägar avlastar också de befintliga stambanorna för ökad godstrafik och regionaltåg. – Nya stambanor för enbart snabb trafik, som höghastighetståg i 320 kilometer i timmen, ökar kapaciteten i järnvägsnätet och ger ökad punktRegeringens mål är att minska koldioxidutsläppen från transporter med 70 procent till år 2030, och för att klara målet krävs fler investeringar i järnvägen. Foto: Stefan Nilsson. Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 • 41