Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG – Osäkerheten visar att det kr
ävs bättre modeller för att göra mer korrekta prognoser. I den analys som KTH Järnvägsgruppen gjorde pekade gruppen på att det saknades resor till utlandet i Trafikverkets prognoser och att effekterna av kortare restider underskattades. Vidare kunde inte kombinerade resor med tåg-flyg eller konkurrens mellan operatörer prognosticeras. – Därför behövs det bättre prognoser, inte bara för kalkylerna utan för att det behövs bättre underlag för planering av de nya stambanorna. Till exempel vid dimensionering av utbud och nya stationer. – Att bygga ut de befintliga stambanorna är dyrare och sämre än att bygga de nya stambanorna i ny sträckning. Det vore som att bygga ut de gamla riksvägarna i stället för att bygga nya motorvägar. Den åsikten delas av de stora tågoperatörerna som har bildat Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, för att öka sitt inflytande och påverka investeringar i infrastruktur. I en intervju i Trafikverkets kanaler berättar SJ:s VD Monica Lingegård att bolagen genom JBS för en gemensam talan för att satsningar i infrastruktur ska gå till järnvägen. – Vi behöver tuffa till oss och säkerställa att det satsas politiskt på klimatsmart och bra resande som är säkert och prisvärt. Det var längesedan det gjordes stora investeringar i järnvägsinfrastrukturen, förklarar Monica Lingegård. – Det behövs i samma uträckning som man gjorde på 50- och 60-talet, men ingen annan kommer slåss för det. Det måste vi göra och därigenom ta ansvar för att våra barn och barnbarn ska kunna fortsätta resa klimatsmart. Banor på landbroar Under våren 2021 har Monica Lingegård varit tydlig med att SJ nu vill ha ett politiskt besked om satsningen på nya stambanor. SJ och Monica Lingegård vill ha banorna i drift mycket tidigare än regeringens tänkta tid för trafikstart år 2045, och stödjer Skanskas förslag om att bygga stambanorna på landbroar vilket enligt den svenska byggkoncernen kan genomföras med tre års planering och nio års byggtid. – Genom att minimera kontakten med geologin med bropelare blir kostnaden mer förutsägbar till skillnad mot banvall som omges av stora osäkerheter, berättar Lennart Stenman, affärsutvecklingschef vid Skanska. – Storleken på entreprenaderna och byggtiden kräver att de största entreprenörerna går ihop i olika konstellationer. Skanska Stora Projekt kan tänka sig att tävla om en av fem bedömda deletapper på mellan 80 och 100 kilometer på sträckan Stockholm-Göteborg. I Skanskas förlag skulle kostnaden för stamba300 000 flygresor per år skulle omvandlas till tågresor, men nu har myndigheten gjort en alternativ analys och en brittisk konsult har lämnat en second opinion som pekar på att det kan bli upp emot tio gånger fler tågresor, säger Bo-Lennart Nelldal. norna hamna runt 205 miljarder kronor, samma kostnadstak som regeringen 2020 bad Trafikverket att utgå ifrån och ta fram olika utredningsalternativ för nya stambanor. I Trafikverkets utredning som överlämnades till regeringen under våren nämns landbroar, men lösningen ingår inte i något av myndighetens fyra alternativ. För att hålla nere investeringskostnaderna bygger alla alterFramtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 • 45