Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Allt fler företag väljer tåg f
ramför flyg. Under pandemin har SJ tecknat 1300 nya företagsavtal med stora bolag som inte vill att anställda använder flyget. Foto: Stefan Nilsson/SJ AB lighet och tillgänglighet i form av kortare restid. Det medför att fler åker tåg och färre reser med flyg och bil vilket leder till minskad energiåtgång och koldioxidutsläpp, säger Bo-Lennart Nelldal som tillsammans med tre forskarkollegor i KTH Järnvägsgruppen publicerade studien ”Varför behövs Nya Stambanor i Sverige?” under 2020. Sveriges nuvarande stambanor byggdes under andra hälften av 1800-talet efter ett beslut i riksdagen, och har i omgångar elektrifierats, moderniserats och byggts ut. Uteblivna satsningar på järnvägsinfrastrukturen i modern tid gör att svensk järnväg idag begränsas av kapacitetsbrist och ett stort upprustningsbehov på flera sträckor. Samtidigt har behovet av höghastighetståg, som komplement och ersättning till flygindustrin, accelererat i världens största ekonomier. I april röstade Frankrikes nationalförsamling igenom ett förslag som kan förbjuda inrikesflyg på sträckor där tågresan inte tar mer än 2,5 timme. I Sverige skulle ett motsvarande förbud innebära ett framtida flygstopp mellan de tre största städerna eftersom det i teorin går att resa från Stockholm till både Göteborg och Malmö inom 2,5 timme med snabbtåg i minst 320 kilometer i timmen. Från Stockholm till – Göteborg – Malmö Forskaren Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus på Kungliga Tekniska högskolan i tågtrafikplanering, som har forskat och samlat in fakta om utvecklingen av svensk och internationell järnväg under flera år anser att Sverige behöver nya stambanor. Foto: Privat Från Stockholm till Köpenhamn Hamburg Separera trafiken När Trafikverket, på uppdrag av dåvarande alliansregeringen, genomförde en analys av vilka effektiviserings- och kapacitetshöjande åtgärder som skulle kunna genomföras på det statliga järnvägsnätet rekommenderade myndigheten 2012 en separering av tågtrafik för att möta den kraftiga trafikökningen. Genom att separera långsam och snabb trafik skulle persontrafik, godstrafik, kollektivtrafik och regionaltrafik bli mer effektiva och mer lönsamma. Två år senare tillsatte Fredrik Reinfeldts regering en kommitté för att hitta lösningar på finansiering och genomförande av nya stambanor. När kommittén, som gick under namnet Sverigeförhandlingen, överlämnade sin slutrapport till Stefan Löfvens regering i december 2017 hade delar av Alliansen svängt i frågan. Samtidigt har Trafikverket i sitt underlag till regeringen ställt sig frågande till finansiering och Restid nya stambanor 2:05 2:30 Restid nya stambanor 3:05 5:50 Restid i dag 2:55 4:20 Restid i dag 5:05 10:00 Restidsvinst 0:50 1:50 Restidsvist 2:00 4:15 42 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021