Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Kattarp station. Illustration:
ABAKO Arkitektkontor AB. Längs med sträckan finns fyra stationer som moderniseras på olika sätt. nerna Kattarp, Ödåkra och Maria kommer att genomgå ombyggnader av spår och plattformar. Stationerna moderniseras och anpassas dessutom till den resandeökning som förväntas ske i framtiden. Efter ombyggnad av stationerna kommer stationsmiljöerna att vara säkrare och enklare att använda. –Vi tar tillfället i akt att modernisera de stationer som är i stort behov av det. När hela projektet är färdigställt kommer dessa stationer att vara mer tidsenliga och användarvänliga. Ombyggnaden gynnar även gång och cykel som anslutningsresa till kollektivtrafikresor, säger Henrik Andersson. Hela projektet beräknas kosta 2,4 miljarder enligt 2016 års prisnivå. En sista enkelspårsträcka återstår på Västkustbanan Genom att bygga ut hela Västkustbanan till dubbelspår kommer tågen att kunna köras oftare och med kortare restider. När sträckan ÄngelholmMaria färdigställts till dubbelspår återstår endast den 4,5 kilometer långa sträckan Maria-Helsingborg C som enkelspårig längs hela Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö. Trafikverket förbereder för närvarande en planprocess och genomförandet av den sista dubbelspårsetappen på Västkustbanan, mellan Maria station och Helsingborg C. Trafikverket har tidigare översiktligt utrett möjliga lösningar för att bygga ut sträckan till dubbelspår, både i markförlagt läge och i tunnel. Det finns dock ännu inget beslut kring om den aktuella sträckan ska byggas ut till dubbelspår. n Henrik Andersson, Trafikverkets projektledare för dubbelspårsutbyggnaden mellan Maria station och Ängelholm. Foto Trafikverket VI HJÄLPER DIG ATT HITTA DE RÄTTA PRODUKTERNA FÖR DITT PROJEKT. 36 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 KONTAKTA OSS: 08-580 324 60 Direkttelefon säljare 073-337 76 48 Peter 070-970 55 28 Markus E-post: info@banprodukter.se www.banprodukter.se