Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG 3MB-systemet testas på Malmban
an som är den järnväg i Sverige där nedbrytningen av banöverbyggnad går snabbast. Foto: LKAB Nästa generations ballastfritt spår testas i Sverige Av Pierre Eklund Foto: Trafikverket Stora delar av den svenska järnvägen är under utveckling och ska omvandlas till höghastighetsjärnväg för att öka kapaciteten och skapa en snabbare, effektivare och mer klimatsmart järnväg. Höga hastigheter medför också stora utmaningar på komfort, nedbrytning och underhåll, vilket gör att Trafikverket ständigt testar nya material och koncept. Med start sommaren 2021 testas ett nytt ballastfritt spår, byggt på moduler, som på sikt kan ersätta dagens ballastspår på särskilda sträckor. 16 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 Merparten av den svenska järnvägen har sedan den anlades varit byggd med ballastspår där det översta lagret som järnvägsslipern vilar på består av makadam. Ballasten ska bära spåret och säkra dess längd- och sidostabilitet. I modern tid har järnvägsbranschen utvecklat ballastfria spår, även kallat fixerade spår, där befästningssystemet fästs direkt i längsgående betongplattor. Ballastfria spår ger bättre spårläge och kräver mindre behov av