Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Det nya signalsystemet ERTMS b
estår av både markutrustning, utrustning ombord på tågen och radiosystemet GSM-R. Nivå 2 av det EU-gemensamma signalsystemet, som inledningsvis kommer att användas på alla huvudlinjer i Sverige, innebär att föraren får körbesked och annan information direkt på en skärm i förarhytten, att mängden markutrustning blir mindre och underhållskostnaderna lägre, att det blir möjligt med höghastighetsjärnvägar och att det blir lättare att köra mellan olika länder. Illustration: Trafikverket även en omfattande digitalisering, som genom att bland annat ersätta dagens föråldrade signalsystem med det nya europeiska signalsystemet ERTMS (European Rail Traffic Management System) ska göra det enklare att leda tågen och underhålla järnvägen. På längre sikt skulle det även kunna öppna upp nya möjligheter för person- och godstrafiken, som att öka trafiktätheten på befintliga spår. Standardiserat signalsystem ERTMS, som enligt ett beslut från EU ska införas både i Sverige och i övriga medlemsländer, är ett standardiserat signalsystem för järnvägar. Det nya signalsystemet, som bland annat är en förutsättning för höghastighetsjärnvägar och framtida automation, består av både markutrustning, utrustning som finns ombord på tågen och radiosystemet GSM-R. En viktig del av markutrustningen är ställverken, som säkrar trafiken genom att endast tillåta säkrade tågvägar. Många av de befintliga ställverken i dagens ATC-system är enligt Trafikverket över 50 år gamla och har därmed passerat sin tekniska livslängd. Dessutom är ställverken av flera kontaktledningar för att göra järnvägstransporterna mer pålitliga och se till att fler tåg kommer i tid genomförs just nu ett antal små och stora satsningar runt om i landet som ska ge plats åt fler personoch godståg. Bland annat ska de hårt belastade stambanorna avlastas genom att nya stambanor byggs mellan Stockholm och Göteborg samt mellan Stockholm och Malmö. Arbetet med de nya stambanorna, som enligt Trafikverket både ska tillföra betydande kapacitet i Sveriges järnvägs - system och ge väsentligt kortare restider, kommer att påbörjas på de tre delsträckorna Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund. Den planerade byggstarten för de tre projekten är 2022, 2025 till 2027 respektive 2027 till 2029 och tillsammans motsvarar projekten 40 procent av de nya stambanornas totala sträckning. Den svenska järnvägen genomgår emellertid Den ombordutrustning som kommer att krävas på alla tåg som trafikerar banor med ERTMS nivå 2 eller högre inkluderar utöver en antenn (BTM), som tar emot positionsangivelser från eurobaliser i spåret och skickar dem vidare till en radioblockcentral via GSM-R, och en översättningsmodul (STM), som översätter information från traditionella ATC-baliser, också en skärm i förarhytten, som bland annat visar information om banans hastighetsprofil och lutningsprofil. Foto: Alstom/TOMA - C. Sasso Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 • 23