Framtidens Järnväg 1
FRAMTIDENS JÄRNVÄG Stationen är ett viktigt offen
tligt rum i staden och plattformarna utgör en del av stadens golv. Den norra uppgången ansluter till gång- och cykelbron och ligger nära föreslagna cykel- och pendelparkeringar väster om det nedsänkta tråget. av antingen broar eller vägportar. Då tunneln byggs försvinner barriäreffekten i form av järnvägsspår i centrala Varberg. Det skapar möjlighet till bättre kontakt mellan staden och vattnet. Mark frigörs för bostäder Samtidigt frigörs centralt belägen mark för nybyggnation där bangården ligger idag. Tankarna på att bygga ut Västkustbanan mellan Varberg och Hamra, pågick under många år och 2013 gav regeringen tillstånd för deletappen genom Varberg. När den nationella planen togs var en utbyggnad till dubbelspår på banan med och projekt Varbergstunneln kunde fortsätta med sin planering. Implenia Sverige, som ingår i schweiziska Implenia Group är totalentreprenör och ansvarar för att konstruera och bygga dubbelspår och tunnel. Varbergs kommun, Region Halland och Jernhusen är medfinansiärer till projektet.När den nya banan står klar rivs den gamla anläggningen i Varberg och arbetsområdena återställs. Denna vy är mot söder och visar en möjlig utformning av plattformarna. Södra uppgången har direkt anslutning till nya stationsbyggnaden och angränsande bussterminal. I stationshuset kan man vänta i en uppvärmd miljö innan man tar sig med rulltrappa eller hiss till plattformarna i det nedsänkta tråget. Bild: Abako/Katarina 56 • Framtidens Järnväg / NORDISK INFRASTRUKTUR NR 3 2021 Nav för kollektivtrafiken När Varbergstunneln är färdig kommer alltså nuvarande järnvägsspår och godsbangård att tas bort från centrala Varberg. Det betyder att en stor barriär mellan stad och hav försvinner. Varbergs nya stationsområde blir ett nav för kollektivtrafiken